Ένα πλοίο με τα πανιά ανοιγμένα!

sop

Η όπερα του Σύδνευ

Όταν ο Jorn Utzon το 1957 κατέθετε την πρότασή του για ένα κτήριο που θα στέγαζε την όπερα του Σύδνευ μάλλον δεν περίμενε να κερδίσει, μιας και το μόνο που είχε ουσιαστικά καταθέσει ήταν κάποια πρώϊμα σχέδια. Όταν όμως ένας από τους κριτές περιέγραψε το έργο σαν ιδιοφυές και ανακοίνωσε ότι δεν μπορούσε να ψηφίσει κανένα άλλο σχέδιο, άρχισε να γράφεται ιστορία.

Γιατί είναι διαφορετικό να καταθέτεις μια απλή πρόταση και διαφορετικό να δημιουργείς κάτι που εμπνέει εκατομμύρια ανθρώπους καθημερινά για δεκαετίες, δημιουργεί εικόνες και γίνεται σύμβολο μιας ολόκληρης πόλης. Γιατί τελικά τι είναι η αρχιτεκτονική, παρά η μαζικότερη, πρακτικότερη και ουσιαστικότερη των τεχνών μιας και αλλάζει τον κόσμο γύρω μας με έναν τρόπο μόνιμο, αγγίζοντας όλους τους ανθρώπους χωρίς τείχη, εισητήρια ή οτιδήποτε άλλο να την περιορίζει.

ju

Jord Utzon

Και όλα αυτά βέβαια δεν ήταν εύκολα για το Δανό Utzon που μαθήτευσε αρχικά κάτω από τον Frank Lloyd Wright και μόλις είχε ξεκινήσει το δικό του γραφείο στην Κοπεγχάγη στις αρχές της δεκαετίας του ’50. Αλλά φαίνεται όταν διάβασε το 1956 την ανακοίνωση του διαγωνισμού κάτι έκανε κλικ μέσα του και για 6 και πλέον μήνες άρχισε να σχεδιάζει ένα κτήριο που η σκεπή του θύμιζε ανοιγμένα πανιά και που είχε εμπνευστεί από ένα…  ξεφλουδισμένο πορτοκάλι. Έτσι το 1957 ο (άσημος) Utzon κερδίζει το διαγωνισμό και τα επόμενα χρόνια δουλεύει με μανία γύρω από τα σχέδιά του και μετακομίζει στο Σύδνευ.

Το πλάνο φαίνεται να προχωράει, το εξωτερικό έχει χτιστεί, αλλά η κατασκευή βγαίνει εκτός προϋπολογισμού και ο Utzon φεύγει απογοητευμένος από το Σϋδνευ. Η κατασκευή συνεχίζεται από άλλους αρχιτέκτονες με μερική μόνο συμμετοχή του Utzon που όμως μένει μακριά από το Σύδνευ (το εσωτερικό δεν κατασκευάστηκε ποτέ έτσι όπως το ήθελε ο ίδιος). Συνεχίζει να σχεδιάζει και το 2003 τιμάται με το αρχιτεκτοβραβείο Pritzker το οποίο του απονέμεται με τη φράση «σχεδίασε ένα κτήριο που άλλαξε την εικόνα μιας ολόκληρης χώρας».

Το κτήριο της όπερας του Σύδνευ είναι ένα από τα πιο πολυφωτογραφημένα κτήρια στον κόσμο και έχει ανακηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco.

Δεν επισκέφτηκε ποτέ πάλι το Σύδνευ και δεν είδε ποτέ το έργο του ολοκληρωμένο… μέχρι το περασμένο Σάββατο.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Ο Jord Utzon στην wikipedia

Advertisements

12 responses to “Ένα πλοίο με τα πανιά ανοιγμένα!

  1. αχαααα…ο Belbo κάνει ξεπερασούρες με το Μπαλόνι…και περνάει μπροστά προς στιγμήν…αλλά το Μπαλόνι will be back!
    υ.γ. εξαιρετικό αγαπητέ. Λιτό και περιεκτικό. Συγχαρητήρια

  2. Αγαπητό Μπαλονάκι,

    Να μην ξανασυμβεί! Τα έχουμε ξεκαθαρίσει αυτά: θέματα αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος καλύπτονται καταρχήν στο μπαλονομπλογκ και μετά οπουδήποτε αλλού! 🙂 φιλικά,

  3. Άνθρωπος με όραμα και φαντασία! Είναι φοβερή η εικόνα του κτιρίου. 🙂

  4. Καλησπέρα! 🙂

    (την ξέχασα 😳 )

  5. αρμενίζεις με αρχιτεκτονιές φίλε μου!
    στολίστηκες και μας ομόρφηνες!
    πάντα αρμενίσματα!
    καλό βράδυ!
    αχ, θα σταθώ λίγο να σε καμαρώσω!

  6. βρε, τι σου κάνει ένα πορτοκάλι..
    λες????

  7. Αγαπητή Ρενάτα,
    Καλημέρα, έχετε δίκιο το όραμα κάνει τελικά τη διαφορά!

    Αγαπητή Ανεπίδωτη,
    Χαίρομαι που σας άρεσε! Πηγή έμπνευσης μπορεί να είναι οτιδήποτε νομίζω, ξεκινώντας από το πιο ταπεινό πράγμα του κόσμου αυτού. Έχω και μια υποψία επίσης ότι ο λόγος είναι ότι ίσως κάθε τι σ’ αυτόν τον κόσμο κουβαλάει σχέδια από τη γεωμετρία του σύμπαντος πάνω του (κάτι σαν DNA)…

  8. Belbo
    Καλησπέρα ! Ωραίο το κτίσμα που προβάλεις …..η αποθέωση της καμπύλης…μάλιστα (εξ αιτίας σου ) αναζήτησα και άλλα έργα του Jorn Utzo βρήκα κάποια μικρά σπιτάκια ενωμένα με τη φύση ….θαύμα ! …..να σαι καλά για το ερέθισμα όπως και για τα Πολιτιστικά Νέα που παραθέτεις δεξιά στη σελίδας σου ….εγώ που βαριέμαι να ξεφυλλίζω εφημερίδες … βρίσκω εκεί απανθισμένα ενδιαφέροντα άρθρα να σαι καλά ! (δις)

    Στο κείμενο που συνοδεύει την όπερα διαβάζω : Γιατί τελικά τι είναι η αρχιτεκτονική, παρά η μαζικότερη, πρακτικότερη και ουσιαστικότερη των τεχνών μιας και αλλάζει τον κόσμο γύρω μας με έναν τρόπο μόνιμο, αγγίζοντας όλους τους ανθρώπους χωρίς τείχη, εισητήρια ή οτιδήποτε άλλο να την περιορίζει.

    Η αρχιτεκτονική είναι μαζικότερη και από την μουσική ; που δεν έχει κανένα χωροχρονικό περιορισμό ….

    Είναι ουσιαστικότερη από τις άλλες τέχνες …γιατί ; ……για τον πρακτικό της χαρακτήρα ; μα ο άνθρωπος είχε την ανάγκη να χαράξει τα οράματα του …και…όταν ζούσε στις σπηλιές …..

    Και το : «αλλάζει τον κόσμο γύρω μας με έναν τρόπο μόνιμο ,αγγίζοντας όλους τους ανθρώπους »….σηκώνει πολύ νερό …… υπάρχουν και οι εσωτερικές διαδρομές της συγκίνησης και των αλλαγών που δημιουργεί ….βλέπε το θεώρημα… ..από την θεωρία του χάους …..Το πέταγμα μιας πεταλούδας στην Ελλάδα μπορεί να είναι αιτία τυφώνα στο Τόκιο .
    Όσο για το ότι … αγγίζει όλους τους ανθρώπους ……τίποτα δεν τους αγγίζει όλους !
    Όπως δεν είναι και εγγύηση ποιότητας …. η αρέσκεια των πολλών .

    Έχω κακή σχέση με τις γενικεύσεις …και τους αφορισμούς … αλλά μπορούν να είναι αιτίες στοχασμού ….
    Καλό Σαββατοκύριακο ! σε όλους .

  9. […] Σε συνέχεια της προχθεσινής ανάρτησης […]

  10. Φοβερός αρχιτέκτονας..

  11. Ελένη,

    Γενικά μου αρέσουν οι γενικεύσεις (μέχρι ένα σημείο!), νομίζω ότι βοηθάνε στο να βγάζουμε κάποια συμπεράσματα. Οι εξαιρέσεις βέβαια επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Για την αρχιτεκτονική τώρα: ναι το πιστεύω ότι είναι η μαζικότερη τέχνη η οποία αγγίζει περισσότερους ανθρώπους από οποιαδήποτε άλλη. Πόσοι άνθρωποι έχουν δει την Ακρόπολη: υπάρχει άραγε άλλο έργο τέχνης το οποίο καν να προσεγγίζει την επίδραση που είχε η κατασκευή αυτή στη ζωή των ανθρώπων; Ξεκινώντας από την αρχαιότητα (κέντρο λατρείας, οχηρό, κτλ), προχωρόντας στα σύγχρονα χρόνια, είναι μια κατασκευή την οποία δεν μπορείς να αγνοήσεις: σε ένα μεγάλο κομμάτι του κέντρου της Αθήνας, όπου και να σταθείς τη βλέπεις, σκέψου πόσα εκατομμύρια άνθρωποι κάθε μέρα έρχονται σε επαφή μαζί της, υπάρχει κάτι ανάλογο από οποιαδήποτε άλλη τέχνη; Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι σαν σύμβολο χαρακτηρίζει νομίζω σχεδόν τη χώρα μας ολόκληρη.

    Επίσης με συναρπάζει ο πρακτικός χαρακτήρας της Αρχιτεκτονικής: το γεγονός δηλαδή ότι περικλείει όνειρα, ζωές, κοινωνίες ολόκληρες. Βέβαια έχετε καταλάβει την αγάπη μου νομίζω για όλες τις τέχνες…

    Θα δείτε μερικές ακόμη δημιουργίες του Utzon σήμερα και αύριο, ελπίζω να τις βρείτε ενδιαφέρουσες, πραγματικά πιστεύω ότι είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση, φιλικά,

  12. Παράθεμα: Utzon III « Η ζωή μόνο έτσι ειν’ ωραία by Belbo

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s