Μήδεια: η παράσταση της Χρονιάς!

mhdeia7
«Μήδεια», Παπαϊωάννου

Όπου με την ευκαιρία του νέου έτους ο Belbo μιλάει για τη σημαντικότερη παράσταση της χρονιάς, τη Μήδεια του Παπαϊωάννου βέβαια!

Στο Παλλάς γινόταν το αδιαχώρητο: τα εισητήρια είχαν τελειώσει προ πολού και μάταια μια ουρά στα ταμεία περίμενε εναγωνίως κάποια ακύρωση, δε θα γινόταν. Όταν έχεις πληρώσει τόσα χρήματα εβδομάδες πριν δεν έχεις κανένα σκοπό να χάσεις την παράσταση.

Ο κόσμος ανάμικτος: μια καλή μίξη από τακτικούς των θεαμάτων, μεγαλοαστούς, νέους και φοιτητές, το Παλλάς θύμιζε πραγματικά «Χωνευτήρι αντιφάσεων» όπως πολύ ωραία το θέτει ο Νίκος Ξυδάκης στο πολύ εύστοχο σχόλιό του. Και πραγματικά είναι πολύ ωραίο να βλέπεις όλο αυτό τον κόσμο να τον ενώνει η αγάπη για μια παράσταση και να κάθεται δίπλα-δίπλα (κάτι που θεωρείται βέβαια απολύτως φυσιολογικό σε άλλες χώρες).

Η Μήδεια ήταν μια εκπληκτική παράσταση: ο Παπαϊωάννου διηγείται την ιστορία της γυναίκας που σκοτώνει τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον άπιστο εραστή της με εξαιρετικό τρόπο. Η αφήγησή του είναι έξοχα παραστατική, θα μπορούσε να την καταλάβει ο καθένας, ακόμη και αν δεν ήξερε το μύθο. Οι ήρωες, οι ρόλοι και η δράση ξεκάθαροι, όλα με τη γλώσσα του σώματος μιας και…

πιστεύω ότι η παράσταση δουλεύει με παραπομπές: ο Παπαϊωάννου ανασύρει εικόνες μέσα από το κεφάλι μας και τις συνδιάζει για να χτίσει την υπόθεση και τους χαρακτήρες. Έτσι όταν μας δείχνει για παράδειγμα μια κοπέλα να φτοιάχνει τις κάλτσες της δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω για να καταλάβουμε ότι προσπαθεί να αποπλανήσει κάποιον. Η χρήση παραπομπών όμως γίνεται σε όλα τα επίπεδα, ξεκινώντας φυσικά από τη χορογραφία, αλλά φτάνοντας ακόμη και στα κοστούμια και τη μουσική, είναι ένα όχημα που παρασύρει το θεατή αβίαστα στον ερωτικό κόσμο της Μήδειας.

Η Μήδεια εύθραυστη και πολύπλοκη αρχικά αφήνεται σταδιακά στον macho εραστή της με το χαρακτήρα της να εξελίσεται παράλληλα και να γίνεται αυτοκαταστροφικά εκδικητική στο τέλος. Τα κοστούμια παραπέμπουν σε μια πιο σύγχρονη αλλά όχι απαραίτητα τη σημερινή εποχή, η μουσική (άριες της Ιταλικής όπερας, Bellini), επίσης. Όλα δουλεύουν συνεργατικά δημιουργώντας ατμόσφαιρα και τραβώντας το θεατή μέσα στο έργο.

Αλλά όλη η ουσία της παράστασης είναι στο όραμα του Παπαϊωάννου για την ηρωίδα του και στη χορευτική ομάδα που έξοχη από κάθε άποψη δουλεύει πραγματικά σαν καλοκουρδισμένο ρολόϊ πραγματώνωντάς το. Και το αποτέλεσμα; η καλύτερη παράσταση της χρονιάς, ένα ολοκληρωμένη έργο τέχνης, ερωτικό, σκληρό, συγκλονιστικό.

Belbo

Υ.Γ. Α και βέβαια μετά από ένα τέτοιο έργο νομίζω ότι πρέπει να σταματήσουμε να ανεχόμαστε τις μεταμοντέρνες «σούπες» που μας πλασάρουν σαν νεοτερισμούς, γιατί ο Παπαϊωάννου έδειξε τι πραγματικά σημαίνει νεοταιρισμός. Όπως πολύ ωραία γράφει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στα ΝΕΑ: «Κανείς πια δεν μπορεί να είναι αθώος από ΄δω και πέρα, κανείς απαράσκευος, κανείς ανυποψίαστος και κανείς «εξυπνάκιας». Πάνε τα πασαλείμματα και ο χορευτικός μαϊντανός, ο γιαλαντζή μοντερνισμός και τα μεταμοντέρνα καραγκιοζιλίκια.»

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Κριτική Μήδειας από τον Κώστα Γεωργουσόπουλο

Παπαϊωάννου: ο σημαντικότερος καλλιτέχνης της γενιάς μας;

Advertisements

4 responses to “Μήδεια: η παράσταση της Χρονιάς!

  1. Παράθεμα: Παπαϊωάνου: Μήδεια συνέχεια « Η ζωή μόνο έτσι ειν’ ωραία by Belbo

  2. Παράθεμα: Παπαϊωάννου: Κλεψύδρα (Ολυμπιακοί) « Η ζωή μόνο έτσι ειν’ ωραία by Belbo

  3. Καλησπέρα. Η Μήδεια ήταν πραγματικά μια πολύ καλή παράσταση.

  4. Παράθεμα: Τελευταία νέα από το Μέσα του Παπαϊωάννου | Belbo

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s