Όπερα & Εθνική Βιβλιοθήκη στο Φάληρο!

lyr

Ανακοινώθηκε το σχέδιο για την κατασκευή κτηρίου Όπερας & Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Δέλτα Φαλήρου.

Μερικά πράγματα κάνουν εντύπωση στη σύγχρονη Ελλάδα: όπως το ότι υπάρχουν Εθνικοί ευεργέτες που συνεχίζουν με όπλο το ρομαντισμό άλλων εποχών να επενδύουν σε αυτή τη χώρα και το μέλλον της. Τι άλλο μπορεί να πει κανένας για την τεραστίου μεγέθους δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (300 εκατομμύρια δολάρια!) που φιλοδοξεί να μας δώσει Όπερα (επιτέλους!) και Εθνική βιβλιοθήκη στην περιοχή του Δέλτα Φαλήρου!

renpian1

Renzo Piano

Αρχιτέκτονας ένα μεγάλο όνομα: ο Renzo Piano ο οποίος δήλωσε: «Θέλουμε να ξαναδώσουμε πίσω στην πόλη τη θέα προς τη θάλασσα». Η παρουσίαση έγινε το Σάββατο 24/1 στο Ζάππειο και το παρακάτω άρθρο της «Καθημερινής» περιγράφει τις πρώτες εντυπώσεις:

«Σε αυτά τα λόγια κρύβεται ολόκληρη η κεντρική ιδέα του Ρέντσο Πιάνο και της ομάδας του για το project της Αθήνας που θα γίνει πραγματικότητα μέχρι το 2015 χάρη στη γενναιόδωρη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Ο Πιάνο επέμεινε πολλές φορές στη διάρκεια της ομιλίας του στο γεγονός ότι αυτή τη στιγμή έχουμε στα χέρια μας μόνο την «ιδέα» (concept design) και τίποτα περισσότερο. Η οριστική μελέτη θα είναι έτοιμη το καλοκαίρι και οι εργασίες αναμένεται να αρχίσουν το 2011.

Δεν παρουσιάστηκαν λοιπόν μακέτες των κτιρίων, μόνο κατόψεις και τομές του κτιριακού συγκροτήματος, και, φυσικά, το μάστερ πλαν για την έκταση των 166 στρεμμάτων που θα καταλαμβάνει το νέο πάρκο της Αθήνας, ένας δεύτερος Εθνικός Κήπος στην απόληξη της λεωφόρου Συγγρού. Αλλά ήταν αρκετά για να καταλάβουμε τι έχει στο μυαλό του ο Ιταλός αρχιτέκτονας. Αρχίζοντας από το τελευταίο μέτωπο κτιρίων της Καλλιθέας διαμορφώνει έναν κλιμακωτό λόφο που υψώνεται μέχρι το τέλος του πάρκου, τοποθετώντας το ενιαίο συγκρότημα της Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής στο νοτιοανατολικό άκρο του οικοπέδου. Η μικρή κλίση πετυχαίνει δύο βασικούς στόχους της προμελέτης: το τέλος του περιπάτου αποκαλύπτει ένα θεαματικό belvedere προς τη θάλασσα, παρακάμπτοντας το οπτικό (και πραγματικό) εμπόδιο των οδικών αξόνων που χωρίζουν το πάρκο από την ακτογραμμή του Φαλήρου, και εγκιβωτίζει σημαντικό μέρος του κτιριακού όγκου κάτω από το πάρκο. Ετσι, το κτιριακό συγκρότημα θα ξεπροβάλλει κυριολεκτικά μέσα από τη γη με αιχμή το Αναγνωστήριο της Βιβλιοθήκης, το Reading Room, μια «ιπτάμενη» κουπαστή από γυαλί που θα αγναντεύει τη θάλασσα. Το κτίριο δεν θα είναι καλυμμένο με πράσινο μόνο όσο βρίσκεται κάτω από τη γη. Οταν ολοκληρωθεί θα διαθέτει μια από τις μεγαλύτερες πράσινες επιφάνειες της Ευρώπης: σειρές αλλεπάλληλων και διασυνδεδεμένων βολταϊκών κυψελών θα καλύπτουν τις ενεργειακές ανάγκες του συγκροτήματος, αξιοποιώντας τις πράσινες πηγές ηλιακής και αιολικής ενέργειας. Η ενιαία στέγη θα ενοποιεί αισθητικά και λειτουργικά τα συγκροτήματα της Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής τα οποία σε κάτοψη σχηματίζουν ένα μεγάλο Π. Δεύτερο σημαντικό ενοποιητικό στοιχείο η πλάζα, μια σύγχρονη εκδοχή της αρχαιοελληνικής αγοράς που θα συγκεντρώνει δραστηριότητες πολύ πέρα από αυτές καθεαυτές των δύο οργανισμών. Ηταν ξεκάθαρο ότι ο Ρέντσο Πιάνο οραματίζεται στο Φάληρο ένα νέο αστικό κέντρο, «ένα μέρος για όλους», μια εξέλιξη της πρώτης ιδέας που υλοποίησε σχεδόν τριάντα χρόνια πίσω και μαζί με τον Ρίτσαρντ Ρότζερς στην περίπτωση του Κέντρου Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι.» (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 27/1/09)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ: 

«Εθνική Βιβλιοθήκη, Λυρική Σκηνή: μετάβαση από το χθες στο αύριο» (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

«Η νέα Αθήνα στο Φάληρο διά χειρός Ρέντσο Πιάνﻨ(Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

«Who is Renzo Piano»

Αναλυτική παρουσίαση στο blog «Δημολόγος2»

«Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος»

Advertisements

9 responses to “Όπερα & Εθνική Βιβλιοθήκη στο Φάληρο!

  1. Καλησπέρα Belbo,

    αν πραγματοποιηθεί όπως το περιγράφουν ή το δείχνουν οι μακετες θα είναι πραγματικά πολύ ωραίο. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να περιμένουμε να δουμε πότε θα πραγματοποιηθεί.

  2. Αγαπητή kali,

    Πραγματικά είμαστε μπροστά σε ένα έργο που θα αλλάξει το τοπίο του πολιτισμού στη χώρα μας. Επιπλέον σε συνδιασμό με την Εθνική βιβλιοθήκη στην ίδια περιοχή θα έχουμε ένα πραγματικό πάρκο πολιτισμού. Κι εγώ περιμένω πολλά όπως κι εσείς, φιλικά,

  3. My dear Belbo

    Δεν θα διαφωνήσω με την κεντρική ιδέα ωστόσο επιφυλάσσομαι για το μέρος. Θα μου πείτε βέβαια πως πάλι καλά που βρέθηκε κάποιος χώρος…που να μην είναι ‘’ιερή’’ ή ‘’δημόσια’’ περιουσία προς ‘’εκμετάλλευση’’. Σκεφτείτε μόνο πως αυτό το έργο πολιτισμού θα ανεγερθεί μέσα σε ‘’καραντίνα’’, διότι ο χώρος αυτός περικλείεται από Μαρίνες, Village, Voukolo-dancefloors, Club του ΄΄υγρού πυρός’’, Γήπεδα και γενικότερα ‘’στέκια’’ που ο »πολιτισμένος» νεοέλλην αρέσκεται να συχνάζει. Μήπως θα ήταν προτιμότερο ένα πιο κεντρικό μέρος όπως π.χ. μέσα στο ‘’Γαλατικό χωριό’’ όπου ακόμα δεν πλησιάζουν εύκολα οι ‘’Ρωμαίοι’’ και τα 4Χ4 τους.

    Cutglass

    Περί Νιάρχων κλπ δυστυχώς αναγκαίο κακό.

  4. Παράθεμα: Η Λυρική Σκηνή χρειάζεται τη βοήθειά μας! « Η ζωή μόνο έτσι ειν’ ωραία by Belbo

  5. Αγαπητέ Cutglass,

    Έχετε δίκιο: η περιοχή σήμερα χαρακτηρίζεται από Village, dancefloors, κτλ θα ήταν αστείο πραγματικά να βγαίνει κάποιος από την Όπερα ή την Βιβλιοθήκη και να ακούει το παρατεταμένο ντουπ-ντουπ από τις «πίστες» ή τα 4χ4 με λαϊκο-ποπ στη διαπασών 🙂 Δεν μπορεί όμως μία τέτοια κατασκευή να μην τραβήξει κόσμο στην Όπερα και μακριά από τις «πίστες», έστω και από περιέργεια νομίζω, ή μάλλον ελπίζω, φιλικά,

  6. Μου ακούγονται αστεία όλα αυτά περι ακαταλληλότητας του χώρου… Μήπως η πλαστή σοβαροφάνεια των Βορείων Προαστείων είναι λέτε προτιμότερη; ή μήπως το κέντρο της Αθήνας δεν έχει μπουζουκομάγαζα, πορνεία και κάθε λογής «περιέργα» στέκια; Και στο κάτω κάτω, ποιός είπε ότι ένα σημαντικό κέντρο πελιτισμού πρέπει να γίνει σε «αποστειρωμένο» περιβάλλον;

  7. Αγαπητέ Davinet,

    Συμφωνώ για τους μη αποστειρωμένους χώρους: ούτε εμένα μου αρέσουν, νομίζω ότι το βάζετε ορθώς. Την ίδια στιγμή δε δέχομαι την ισοπέδωση: δεν είναι όλα ίδια, δεν είναι όλα τέχνη, δεν είναι όλοι καλλιτέχνες. Δεν μπορεί να ανεβαίνει στο Ηρώδιο ο Barenboim και η Βίσση, δεν είναι το τσιφτετέλι το ίδιο με την όπερα, τελικά πρέπει ν’ αρχίσουμε να περνάμε το μήνυμα ότι κάποια πράγματα είναι σημαντικότερα από άλλα απλά γιατί μας αγγίζουν περισσότερα και ν’ αρχίσουμε να γελάμε με τη μεταμοντέρνα σούπα που μας ταϊζουν εδώ και καιρό. Νομίζω ότι τελευταία ζούμε μια κατάσταση που (όπως λέει ο λαός μας): «επιπλέουν τα μήλα, επιπλέον και οι ……..», φιλικά,

  8. Αγαπητέ Belbo

    Είμαι απόλυτα σύμφωνος με όσα γράφεις, άλλωστε σε καμία περίπτωση δεν υποστήριξα στο προηγούμενο σχόλιό μου την ισοπέδωση. Και φυσικά πρέπει να διαχωρίζουμε τα πράγματα, να ξεχωρίζουμε την τέχνη από τη μαζική εμπορική παραγωγή, αυτά που πάνε το μυαλό μας και τη σκέψη μας ένα βήμα πιο μπροστά, από αυτά που μας αποπροσανατολίζουν, μας βάζουν το μυαλό στην κατάψυξη. Και για να επανέλθω στο θέμα του τόπου εγκατάστασης της νέας όπερας, ίσως, λέω ίσως, η γειτνίασή της με τα στέκια της νεολαίας να την κάνει πιο ελκυστική στους νέους, ακόμα και από περιέργεια. 100 αν την επισκευθούν, κάποιοι μπορεί να ανακαλύψουν ένα νέο κόσμο, που δεν προβάλλεται από το life style, αλλά απο τη δίψα για ποιότητα, που μπορεί να έχει μέσα του…

  9. Davinet, έχετε δίκιο και πραγματικά ελπίζω να έρθουν κάπως έτσι τα πράγματα! φιλικά,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s