Παπαϊωάννου: ο σημαντικότερος καλλιτέχνης της γενιάς μας;

pp

Δημήτρης Παπαϊωάννου

Όπου ο Belbo αναρωτιέται μήπως βρίσκεται μπροστά στο μεγαλύτερο Καλλιτέχνη της γενιάς του και ποια μπορεί να είναι άραγε η συναρπαστική συνέχεια…

Η δουλειά του Παπαϊωάννου μέχρι στιγμής είναι το λιγότερο συναρπαστική! Σε ένα άγονο τοπίο που χαρακτηρίζεται από την απουσία ουσίας, την παρουσία ανούσιας πρωτοτυπίας και την παντελή έλειψη επαφής με το κοινό (προσωπικές προσεγγίσεις που δεν αφορούν κανέναν άλλο πλυν του δημιουργού), ο Παπαϊωάννου έρχεται και τα ανατρέπει όλα. Κάνει παραστάσεις γεμάτες πρωτοτυπία και δύναμη, χωρίς να φοβάται να τολμήσει σε κανένα επίπεδο. Και πετυχαίνει όχι μόνο να κινητοποιήσει ένα ευρύ κοινό, αλλά και να το συγκινήσει, να το φέρει κοντά και να κάνει το θέατρο σημείο συνάντησης. Η φράση του «αν δεν σας αρέσει αυτό που κάναμε, θα φταίμε μόνο εμείς» νομίζω είναι από μόνη της μια ρήξη με το καλλιτεχνικό κατεστημένο που καλλιεργεί «δημιουργούς» άδειων αιθουσών…

Γιατί 100,000 εισητήρια είναι πάρα πολλά για θέατρο, για την ακρίβεια δεν ξέρω καμία άλλη σοβαρή παράσταση που να έχει κόψει ούτε κατά προσέγγιση τόσα εισητήρια. Και ναι, είναι γιατί ο κόσμος τον έμαθε από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών, αλλά όχι δεν πηγαίνει να τον δει μόνο γι’ αυτό. Γιατί…

ο Παπαϊωάννου πέτυχε να γίνει «οικουμενικός» (αποδεκτός και αγαπητός από ολόκληρο το λαό). Σε συνέχεια μεγάλων του παρελθόντως (Κουν, Χατζιδάκης, Θεοδωράκης), ο Παπαϊωάννου αγαπήθηκε και εκτιμήθηκε εξίσου σε αλώνια και σαλόνια, από μεγαλοαστούς και κοσμικούς μέχρι εναλακτικούς και από νέους μέχρι μεσήλικες, κι αυτό δεν είναι μικρό πράγμα.

Αλλά το πιο σημαντικό: δεν έμεινε στις δάφνες του! Μετά το θρίαμβο των Ολυμπιακών αγώνων (όπου η τελετή έναρξης ήταν πιθανά το μόνο φωτεινό σημείο «στο πνεύμα των αγώνων»), θα μπορούσε να ακολουθήσει το μοντέλο πλείστων συναδέλφων του και να κινηθεί αποκλειστικά στον άξονα επιχορήγηση. Αλλά δεν το έκανε! Όχι μόνο αυτό αλλά τόλμησε να ανοιχτεί στο ευρύ κοινό με μια τολμηρή παράσταση («2»), παρά να ακολουθήσει εύκολα και περπατημένα μονοπάτια.

Και πιο σημαντικό απ’ όλα: δεν κάνει εκπτώσεις στην τέχνη του! Συνεχίζει να παράγει («Μήδεια») τέχνη υψηλής ποιότητας και ζητάει στο κοινό να ανέβει, δεν κάνει το αντίθετο.

Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρώ τον Παπαϊωάννου τον σημαντικότερο καλλιτέχνη της γενιάς μου και θέλω να τον δω όχι μόνο να συνεχίζει, αλλά να ανοίγει τις πόρτες και για πολλούς άλλους. Υπάρχουν πολλά πράγματα που θα χαιρόμουν να δω από αυτόν, μερικά από αυτά είναι:

  • «Εξαγωγή» της τέχνης του στο εξωτερικό: εντάξει πήγε στο Πεκίνο, αλλά η «Μήδεια» είναι μια παράσταση που θα μπορούσε άνετα να σταθεί και να καταχειροκροτηθεί στις καλύτερες «σάλες» της δύσης, γιατί να μένει μόνο στην εγχώρια αγορά;
  • Μεγαλύτερη μαζικοποίηση της τέχνης του: εντάξει 100,000 εισητήρια είναι καλά αλλά θα μπορούσαν ίσως να γίνουν 500,000; Θα μπορούσε μια τέτοια παράσταση να πάει σε κάθε πόλη της Ελλάδας; Δεν μπορεί το μόνο πράγμα που γυρίζει την Ελλάδα να είναι τα «λαϊκά σχήματα» και οι επιθεωρήσεις (εντάξει υπερβάλω). Και βέβαια με φθηνότερο εισητήριο…
  • Να τολμήσει σε άλλα μέσα: το χοροθέατρο έχει το κοινό του, αλλά σα σκηνοθέτης θα χαιρόμουνα να τον δω να κάνει θέατρο, όπερα, κτλ.

Το πιο βασικό όμως: θα ήθελα να τον δω να συνεχίζει να μας εκπλήσει!

Belbo

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Μήδεια: η παράσταση της Χρονιάς!

Προσωπική Ιστοσελίδα

O Παπαϊωάννου στη Wikipedia

Συνέντευξη στο «Ποντίκι»

Συνέντευξη στο ΒΗΜΑ

Advertisements

3 responses to “Παπαϊωάννου: ο σημαντικότερος καλλιτέχνης της γενιάς μας;

  1. Παράθεμα: Παπαϊωάννου: Δράκουλας « Η ζωή μόνο έτσι ειν’ ωραία by Belbo

  2. Παράθεμα: Τελευταία νέα από το Μέσα του Παπαϊωάννου | Belbo

  3. Παράθεμα: Πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012 | Belbo

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s