Κόντογλου ΙΙ

ecf84cebfceb3cebbcebfcf85ceb1cf81cebcceb1cf84cebfcebbcebfceafcebaceb1ceb9cebacebbceb5cf86cf84ceb5cf82

Σε συνέχεια του άρθρου για το Φώτη Κόντογλου

 

Advertisements

4 responses to “Κόντογλου ΙΙ

  1. Πολύ γλυκές και οι δύο αναρτήσεις. Θεωρώ θετικό που υπήρχε και η δική του καλλιτεχνική φωνή στο ζωγραφικό κόσμο της Ελλάδας, ωστόσο περιορίσθηκε αρκετά από την αυτή αγάπη του για την Ελλάδα και ειδικότερα τη βυζαντινή ζωγραφική, ώστε δεν μπόρεσε να εξελιχθεί όσο θα ήθελε. Ο Κόντογλου είναι ένας καλλιτέχνης για τον οποίο μπορούμε να συζητούμε πολλές ώρες καταλήγοντας σε αρκετά συμπεράσματα. Του λείπει η πινελιά του Γύζη και η έμπνευση του Παρθένη.

  2. Antoine,

    Χαίρομαι πολύ που σας αρέσει και χαίρομαι επίσης πολύ που συζητάμε για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα.

    Δεν ξέρω αν περιορίστηκε: η Βυζαντινή ζωγραφική είναι μια τεχνοτροπία, όπως και οποιαδήποτε άλλη είναι μια «πλατφόρμα» πάνω στην οποία μπορεί να ξετυλίξει το ταλέντο του ο καλλιτέχνης – δεν πιστεύω ότι μια τεχνοτροπία μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει στο ταλέντο του εκάστοτε καλλιτέχνη.

    Προσωπικά θεωρώ την τέχνη του εξαιρετικά συναρπαστική για εμένα είναι από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες. Η τέχνη του μπορεί να μιλήσει πολύ πιο άμεσα στην ψυχή μας απ’ ότι για παράδειγμα. ο Γύζης. Πάρτε τον παραπάνω πίνακα (απεικονίζει κλέφτες και είναι από το Δημαρχείο Αθηνών), το τοπίο είναι αμειγώς Ελληνικό (πετρώδες με θάμνους) φέρνουν στο μυαλό τοπία πολύ γνώριμα – το ίδιο και οι φιγούρες. Συγκρίνοντας με ένα Γύζη (απίστευτο ζωγραφικό ταλέντο συμφωνώ): τοπία που ουδεμία σχέση έχουν με Ελλάδα, φιγούρες που θυμίζουν Γερμανία (ροδαλά μάγουλα, κτλ – σχολή Μονάχου γαρ), εν-ολίγοις μια πραγματικότητα που ουδεμία σχέση έχει με εμάς (αν και αξιοθαύμαστη ζωγραφικά). Θέλω να πω είναι σα να συγκρίνουμε τον Ελύτη με τον Tennyson: και οι δύο αξιοθαύμαστοι, αλλά ο Ελύτης μιλάει στην ψυχή μας 🙂 φιλικά,

  3. Κατάλαβα που εστιάζεις.

    Και αφού αναφερόμαστε σε Έλληνες ζωγράφους, θα ήθελα να σου παραθέσω μια φράση του Νικηφόρου Λύτρα:

    «Ο καλλιτλεχνης να αφοσιούται εις τους ηθογραφικούς πίνακας, και εις έργα σχέσιν έχοντα με αυτά τα οποία συγκινούν, τέρπουν και μορφώνουν τον λαόν… Τα ήθη του Ελληνικού λαού μάς έδωκαν την Ελευθερίαν και πρέπει να τα φυλάττωμεν ως κόρην οφθαλμού»

    Αν και είναι μια μονοδιάστατη άποψη και αρκετά συντηρητική, εκφράζει την ανάγκη να δημιουργήσουν μια «εθνική» κληρονομιά του 19ου αιώνα -του νεοσύσταστου ελληνικου΄κράτους ουσιαστικά- διότι η Ελλάδα στερήθηκε μιας εθνικής ζωγραφικής παράδοσης.

    Χαιρετώ!

  4. Antoine,

    Δεν έχει σχέση με ηθογραφία (ο Τσαρούχης ζωγράφιζε γυμνούς άντρες με βυζαντινές επιρροές). Την Εθνική ζωγραφική δεν τη στερηθήκαμε, απλά την… απαρνηθήκαμε! Η ζωγραφική μας παράδοση ήταν ζωντανή και σε άνθηση μέχρι τον 19ο αιώνα (δεν είναι άλλη από τη Βυζαντινή ζωγραφική βέβαια – μια τεράστια σχολή με φοβερή ιστορία και καταπληκτικά δείγματα – νομίζω το έχουμε ξανασυζητήσει).

    Εκεί λοιπόν οι ξένοι μας έπεισαν ότι είμαστε απευθείας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων που ουδεμία σχέση έχουν με το Βυζάντιο (μεσαίωνας-σκοταδισμός και άλλα τέτοια «ψαγμένα» της εποχής – τόσα ξέρανε κι αυτοί τόσα λέγανε), οπότε απαρνηθήκαμε ότι ξέραμε και τρέξαμε στη Γερμανία να μάθουμε να ζωγραφίζουμε με προοπτική, σωστές αναλογίες κτλ κτλ. Έτσι προέκυψε η περίφημη «Σχολή του Μονάχου» με έργα πολύ-πολύ συμπαθητικά μόνο που νομίζεις ότι διαδραματίζονται σε μια άλλη χώρα με άλλους ανθρώπους (δε θυμάμαι εγώ τη γιαγιά μου και τον παπού μου έτσι).

    Ο Κόντογλου άλλαξε αυτή τη ροή και πηγαίνοντας πίσω στη φυσική συνέχεια της ζωγραφικής μας, δημιούργησε μια σχολή που φτάνει μέχρι τις ημέρες μας (ο Τσαρούχης και οι συνεχιστές τους επί της ουσίας). Εκεί αποδίδω τη σημασία του.

    Ευχαριστώ για την πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα, φιλικά,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s