Ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» και η «Λόλα Μόντες» και πάλι στους Κινηματογράφους

vertigo

Ο Belbo προτείνει για τα βράδυα του καλοκαιριού Κινηματογράφο και δύο από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών σε επανέκδοση: «Δεσμώτης του Ιλίγγου» του Άλφρεντ Χίτσκοκ και «Η πτώση της Λόλας Μόντες» του Μαξ Οφίλς.

Ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» είναι η ταινία που έχω δει στην κορυφή της λίστας των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη. Και για πολύ καλούς λόγους: ο Χίτσκοκ μας βάζει με μαεστρία στο σύμπαν του υψοφοβικού αστυνόμου Τζον Φέργκιουσον που παθιάζεται με την περίεργη Μαντλέν (γυναίκα ενός φίλου του), καθώς την παρακολουθεί. Η ταινία είναι πάνω απ’ όλα ένα ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο ένταση και ανατροπές με τη συγκλονιστική μουσική του Μπέρναντ Χέρμαν να οδηγεί το ρυθμό και έναν εξαιρετικό Τζέιμς Στιούαρτ. Δείτε την ταινία όπως της αξίζει: σε μεγάλη οθόνη με τα υπέροχα χρώματα του αναλογικού φιλμ και θα τη θυμάστε για χρόνια.

«Η πτώση Λόλα Μόντες» είναι μια ταινία μεγάλων διαστάσεων: τεράστιοι χώροι, πολύ χρώμα και στη μέση η Λόλα μια γυναίκα που στο τέλος της ζωής της είναι νούμερο σε τσίρκο θυμάται το γεμάτο έρωτα και σκάναλα παρελθόν της. Η ιστορία είναι πραγματική: η Λόλα Μόντες ήταν η ερωμένη σπουδαίων ανθρώπων της εποχής της (από το Λίστ μέχρι Βασιλείς πέρασαν απ’ το κρεββάτι της) και ο Οφίλς τη μεταφέρει στην οθόνη με μεγαλοπρέπεια. Δεν είμαι οπαδός των των ταινιών «μεγάλων διαστάσεων» και προτιμώ τις πολύ πιο ατμοσφαιρικές ασπρόμαυρες ταινίες του Οφίλς, αλλά η ταινία είναι εξαιρετικά γυρισμένη, πολύπλοκη και με εξαιρετικές ερμηνείες: αν έχετε διάθεση για κάτι τέτοιο θα περάσετε καλά.

«Δεσμώτης του Ιλίγγου» στο imdb
«Η πτώση της Λόλας Μόντες» στο imdb

Vertigo Trailer: 

Lola Montes Trailer:

10 responses to “Ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» και η «Λόλα Μόντες» και πάλι στους Κινηματογράφους

  1. Είδα πολύ πρόσφατα τον «Δεσμώτη». Για να είμαι ειλικρινής τα στατικά και αρχιτεκτονικά άψογα πλάνα του Hits με ενοχλούν. Αλλά τι σενάριο! Πόσο εξαιρετικά σχεδιάζει ο άγνωστος σε μένα σεναριογράφος το πορτραίτο του εμμονικού στα όρια της νεκροφιλίας άνδρα…

  2. Ε όχι αγαπητέ μου τα πλάνα του Hitchcock ενοχλητικά! 🙂 Προσωπικά θα έλεγα ότι θεωρώ όλη σχεδόν τη δουλειά αυτού του μεγάλου μάστορα από εξαιρετική μέχρι αριστούργημα, με ελάχιστες πραγματικά εξαιρέσεις (ίσως κάποιες από τις τελεύταίες του) – έχω δει ακόμη και κάποιες από τις βουβές πρώτες απόπειρές του που επίσης μου άρεσαν.

    Ο «Δεσμώτης» δεν είναι η αγαπημένη μου ταινία του Hitchcock (εκεί θα έβαζα πιθανά τη «Σκια των 4 γιγάντων» – νομίζω επίσης σε επανέκδοση), αλλά η ταινία είναι τόσο αριστοτεχνικά φτοιαγμένη και με τόσο πολύπλοκες ψυχολογικές προεκτάσεις που είναι αυτό που λέμε κλασσική, φιλικά,

  3. Υπέροχη ταινία, συγχαρητήρια για τις πολύ ωραίες επιλογές σας, μου φτοιάχνεις την ημέρα! φιλικά,

  4. @Belbo
    Το στήσιμο των πλάνων δεν σου φαίνεται παλιομοδίτικο;
    «Η Νύχτα του Κυνηγού», ένα παλιό νουάρ με τον Μίτσαμ, μου φαίνεται πολύ πιο μοντέρνα στημένο από τις ταινίες του Χιτς.
    Τέλος πάντων, γούστα είναι αυτά…

  5. Φώτη,

    Μιλάς για ένα από τα πιο κλασσικά film noir όλων των εποχών («Η νύχτα του Κυνηγού»), εκπληκτική ταινία πραγματικά, τι θυμήθηκες τώρα! Θα κάνω ανάρτηση, είναι εκπληκτική ταινία!

    Για το Χίτσκοκ είμαι υποκειμενικός (μου αρέσει υπερβολικά), θα έλεγα έτσι ότι δεν έχει γυρίσει ούτε μία βαρετή σκηνή σε όλη του την καριέρα.

  6. Η σκηνή στην οποία ο πρωταγωνιστής φιλάει την κοπέλα που του θυμίζει τη νεκρη αγαπημενη του και ξαναζεί την ίδια σκηνή που πριν από κάποιο διάστημα είχε ζήσει με αυτή ,με συγκλονίζει κάθε φορά που βλέπω την ταινία,γιατί είναι η ρεαλιστική απεικονιση της ζωής μου,των σχέσεων μου…Τη ΄΄Νύχτα του Κυνηγού΄΄, δεν την έχω δει,μολονότι αγαπάω τα film noirs…Oσο για τη ΄΄Lola Mondes΄΄,προβλήθηκε πέρσι από την ΕΤ1,στο πλαίσιο του αφιερώματος για τον Μαξ Φιλς και μου άρεσε πολύ και νομίζω ότι θα ενδιαφέρει όποιον θεωρεί το σινεμά ,σύμφωνα με τον Felini , ΄΄παιδί της ζωγραφικής΄΄ και τις ταινίες ΄΄ζωγραφικά έργα σε κίνηση΄΄…

  7. Τελικά έχω δει την ταινία ΄΄Η νύχτα του κυνηγού΄΄. Με αφορμή την αναφορά σας στη συγκεκριμένη ταινία, έψαξα σε sites και θυμήθηκα πως την είχα δει το 2002 ,πάλι από την ΕΤ1…Υπέροχη ταινία…

  8. Έλενα,

    Συμφωνώ μαζί σας για το Vertigo: πολύ «αληθινή» ταινία παρόλο το θέμα της: καταφέρνει και φέρνει στην επιφάνεια πολλά πράγματα καλά κρυμμένα μέσα μας. Η «νύχτα του κυνηγού» είναι ένα αριστούργημα από κάθε άποψη και έχετε δίκιο: ταινία που δεν παίζεται συχνά. Πως να ξεχάσει κανείς τα χέρια του Μίτσαμ με τις λέξεις «love» και «hate» γραμμένες πάνω τους; Μου άρεσε πολύ και η αναφορά σας στο Φελίνι: ελπίζω να τα λέμε συχνότερα, φιλικά,

  9. Χθες διάβασα την αναφορά σας στη ΄΄Νύχτα τουκυνηγού΄΄και συμπτωματικά σήμερα επισκέφτηκα την έκθεση ΄΄Υμνος στη σκιά΄΄, στο Μουσείο Μπενάκη …Δε συνδέω τυχαία τα δύο γεγονότα…Στην έκθεση υπάρχουν έργα που απεικονίζουν ένα μονοχρωματικό σύμπαν, στυλιζαρισμένες φιγούρες,σιλουέτες σαν από όνειρο( ή εφιάλτη) ,που μου θύμισαν σκηνές από την ταινία…Ειναι μάλιστα εντυπωσιακό,το πόσο αυτές οι σκηνές συνδέονται με το θέμα της έκθεσης… Δε γνωρίζω αν επισκεφτήκατε το Μπενάκη ,γιατί θα ήθελα τη γνώμη σας ,γενικά για την έκθεση, αλλά και ειδικά ,για την παρατήρηση μου σε σχέση με την ταινία…

  10. Έλενα,

    Όχι δεν έχω επισκεφθεί την έκθεση, αν και φαίνεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Οι σκιές αποτελούν επαναλαμβανόμενο μοτίβο στα film noir, σε κάποιες περιπτώσεις άρικτα συνδεδεμένες και με το θέμα: να αναφερθώ σε ένα πολύ παραγνωρισμένο film λέγεται «He walked by night», όχι σπουδαίο από πλευράς ερμηνείας, αλλά ένα σωστό αριστούργημα από πλευράς φωτογραφίας. Όλες οι σκηνές διαδραματίζονται νύχτα και κάποιες σε τόσο σκοτεινά σημεία που το μόνο που μπορεί να διακρίνει κανείς είναι σκιές, οι σκιές γίνονται τελικά το θέμα της ταινίας (επέκταση βέβαια και της συναισθηματικής κατάστασης του πρωταγωνιστή). Νομίζω ότι το σχόλιό σας είναι πολύ καίριο, φιλικά,

Σχολιάστε

