Κριτική και εντυπώσεις: Οιδίπους Τύραννος στην Επίδαυρο (Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, Μαρκουλάκης, Καραμπέτη)

01.OIDIPOUS+TYRANNOS.jpg

Ξεκινάω με μερικές σκέψεις για το έργο: ο «Οιδίπους Τύραννος» είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της διεθνούς δραματουργίας. Το γεγονός ότι ένα έργο ηλικίας 2,500 χρόνων συνεχίζει και συναρπάζει υποδηλώνει ότι κρύβει από κάτω μια σειρά από έννοιες και νοήματα που παραμένουν επίκαιρα, άρα σχετίζονται με τα ουσιώδη ζητήματα της ύπαρξης. Η ιστορία του ανθρώπου που πετυχαίνει τα πάντα για να συνειδητοποιήσει ότι είναι δέσμιος της μοίρας του, συγκινεί και θα συγκινεί για πάντα τους ανθρώπους, απλά γιατί μας αφορά όλους.

Η παράσταση τώρα: μινιμαλιστική, μελωδική, υπερβολική και τελικά μάλλον διεκπεραιωτική. Για να είμαι ειλικρινής περίμενα πολύ περισσότερα πηγαίνοντας στην Επίδαυρο και αν και με κράτησε μέχρι το τέλος, δεν είχε τη δύναμη να με ταρακουνήσει. Έχω ξαναδεί το έργο φυσικά και η συγκεκριμένη παράσταση μου μένει σαν μια καλή προσπάθεια, μια παράσταση με καλά στοιχεία, που όμως δεν κατάφερε να απογειωθεί.

Στα θετικά της το κείμενο και η σκηνοθεσία του Ευαγγελάτου που έκαναν το έργο να ρέει με συνέχεια και ρυθμό που έμεινε σταθερός μέχρι το τέλος. Πιστότητα στο κείμενο (και την ουσία του), απουσία περιττών εντυπωσιασμών (έχουμε δει αρκετούς τέτοιους τα τελευταία χρόνια) καθώς και ανούσιων καινοτομιών έφερε την παράσταση σε ένα καλό σημείο.

Τα πράγματα που την κράτησαν πίσω νομίζω ότι έχουν να κάνουν σε μεγάλο βαθμό με το εικαστικό και μουσικό μέρος: το σκηνικό δεν ήταν κάτι πρωτότυπο (έχουμε δει αρκετά παρόμοια στην Επίδαυρο τα τελευταία χρόνια) με μόνο εύρημα τους κύβους που σταδιακά διαλύονται (αντικατοπτρίζοντας τη ζωή του ήρωα). Τα κοστούμια ήταν άθλια με τους ήρωες να φοράνε διαφανή αδιάβροχα που λίγα πράγματα έδιναν στην ατμόσφαιρα του έργου (πέρα από ένα ενοχλητικό θόρυβο όταν κινούνταν). Προσπάθησα να καταλάβω τη σημειολογία τους (η μοίρα που μας περιβάλει, άκαμπτη-αδιαπέραστη;), αλλά δεν τα κατάφερα.Η μουσική όμως νομίζω ήταν το κομμάτι που μας αποσυντόνιζε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο: μια λογική χορωδίας με κορώνες που θύμιζαν λυρικό θέατρο προσωπικά δεν μου έδεναν καθόλου με αυτό που έβλεπα.

Οι πρωταγωνιστές με ενδιαφέρουσες ερμηνείες: Μαρκουλάκης καλός (όχι συγκλονιστικός), Καραμπέτη λίγο υπερβολική και κάποια εξαιρετικοί δεύτεροι ρόλοι (ξεχωρίζω ιδιαίτερα τον Τειρεσία του Μάνου Βακούση – εξαιρετικός στο ρόλο). Τον Μαρκουλάκη τον εκτιμώ πολύ, δεν καταλαβαίνω όμως γιατί βιάζεται τόσο να παίξει μεγάλους ρόλους: το μέλλον είναι μπροστά του και θα περίμενα να τον δω να αποκτάει περισσότερη Επιδαύρια εμπειρία πριν παίξει ένα ρόλο σαν του Οιδίποδα.

Τελικά μια αξιοπρεπής παράσταση με καλές προθέσεις.

Belbo

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Κριτική για τον Οιδίποδα Τύραννο από το Δικαιόπολι
Τελευταία νέα από το Φεστιβάλ Αθηνών 2010
Αναλυτικό πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2010

 

Advertisements

15 responses to “Κριτική και εντυπώσεις: Οιδίπους Τύραννος στην Επίδαυρο (Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, Μαρκουλάκης, Καραμπέτη)

  1. ΜΙΣΑΚΙΑΝ ΜΑΡΙΑ ΛΟΥΙΖΑ

    Διαβάντας την κριτική σας χάρηκα ιδιαίτερα και επιτέλους επιβεβαιώνομαι πως δεν είμαι υπερβολική μιας κι ένιωσα ακριβώς τα ίδια πράγματα παρακολουθώντας την παράσταση. σε αντίθεση με τους υπόλοιπους της παρέας μου. Όταν είσαι στην Επίδαυρο έχεις απαιτήσεις. Ελπίζω να ξαναδούμε τον Οιδίποδα κάποτε όπως τον φανταζόμαστε εμείς.

  2. Μαζί σας! Σα λαός έχουμε μια τάση για την υπερβολή κι έτσι σε μεγάλο βαθμό καταλήξαμε να αποθεώνουμε μια παράσταση που ήταν μάλλον μέτρια, η περσινή παράσταση της Πατεράκη για παράδειγμα ήταν πολύ ουσιαστικότερη νομίζω, αλλά λόγω διάρκειας είχε κουράσει περισσότερο το κοινό και έλαβε μάλλον χλιαρή υποδοχή, φιλικά,

  3. ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΟΝ ΦΟΡΥΒΟ ΤΟΝ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΚΑΙ ΓΩ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟΝ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ! ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ Η ΚΑΡΑΜΠΕΤΗ ΣΑΝ ΦΩΝΗ ΚΑΙ ΣΑΝ ΣΚΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ! ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ Ο ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΝΟ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ ΤΟΥ ΙΔΙΚΑ ΟΤΑΝ ΕΠΙΚΑΛΕΣΘΗΚΕ ΤΟΝ ΚΗΘΑΙΡΩΝΑ (ΣΧΕΔΟΝ ΓΕΛΑΣΑ ΣΤΟ ΠΙΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ) ΕΙΧΕ ΚΑΛΗ ΣΚΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΟΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΕΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣΥΝΤΕΛΕΣΤ

  4. Μαρία, ένα ενδιαφέρον σημείο είναι αυτό που αναφέρεις: σε κάποια σημεία το κοινό γέλασε αρκετά και μπορεί κάποια να ήταν ειρωνία (αναφορές στη μητέρα), αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ενδεικτικά ότι το κοινό δεν είχε πειστεί για την τραγικότητα της κατάσταση, να μας γράφετε συχνότερα,

  5. ΕΓΩ ΒΡΗΚΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΟ ,ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΤΟ ΕΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΘΑ ΕΔΙΝΑ 40 ΕΥΡΩ…Ο ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ ΚΑΛΟΣ ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΡΑΜΠΕΤΗ ΠΕΡΙΜΕΝΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ…ΒΡΗΚΑ ΑΤΟΠΕΣ ΤΙΣ ΚΟΡΩΝΕΣ ,ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΧΕ ΩΡΑΙΕΣ ΦΩΝΕΣ Ο ΧΩΡΟΣ…ΑΛΛΑ ΓΕΝΙΚΑ ΜΟΥ ΑΦΗΣΕ ΩΡΑΙΑ ΓΕΥΣΗ!

  6. Εγώ βρήκα την παράσταση πάρα πολύ καλή! Το εικαστικό μέρος ειδικά ήταν εξαιρετικό.
    Όλα είχαν κάτι να δώσουν. Από τα κοστούμια μέχρι και τα σκηνικά και την μουσική. Τα »διαφανή αδιάβροχα» όπως χαρακτηρίστηκαν τα φορούσαν οι ηθοποιοί για να μην μολυνθούν από το μίασμα της πόλης. Ίσως για αυτό το λόγο να μην φορούσε και ο Τειρεσίας ως μάντης που ήταν γιατί το μίασμα δεν μπορούσε να τον μολύνει. Το σκηνικό με τους κύβους που διαλύονταν συμβολίζει την εξασθένηση της βασιλείας του Οιδίποδα και τέλος η μουσική για μένα ήταν εξαιρετική, με παρά πολύ καλές φωνές. Θύμιζε λίγο αρχαιοελληνική.
    Όσο για την ερμηνεία τον ρόλων των ηθοποιών θα συμφωνήσω με τους υπόλοιπους.
    Κορυφαίο σημείο της παράστασης (σκηνοθετικά) θεωρώ την εμφάνιση της Αντιγόνης και της Ισμήνης. Όποιος ήξερε μερικά πράγματα θα ξεχώριζε από τις κινήσεις των δύο κοριτσιών ποια είναι η Αντιγόνη και ποια η Ισμήνη.
    Ξέρω βέβαια ότι στην Επίδαυρο εμφανίστηκαν δύο μικρά κοριτσάκια αλλά εγώ είδα την παράσταση στην Θεσσαλονίκη και τους ρόλους αυτούς υποδύονταν δύο κοπέλες από τον χώρο.
    Θα έχω γενικότερα μια πολύ καλή ανάμνηση από αυτήν την παράσταση!!!

  7. sorry χορός ήθελα να γράψω

  8. Παράθεμα: Κριτική και εντυπώσεις: Οιδίπους Τύραννος (ΙΙ) « Belbo

  9. dion & ανώνυμε φίλε, διαφωνώ αλλά γι’ αυτό το συζητάμε για να διαφωνούμε! φιλικά,

  10. Απολυτως μετρια παρασταση.Μαρκουλακης λιγος,Καραμπετη -ωραιο φορεμα,Ευαγγελατος παλιος.Ελπιζω στον ΟΡΕΣΤΗ.

  11. Παράθεμα: Πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2010 « Belbo

  12. Ανώνυμε θα μπορούσες να με διαφωτίσεις για τις δύο κόρες Ισμήνη και Αντιγόνη? Θα με ενδιέφερε πολύ η γνώμη σας. Ευχαριστώ πολύ

  13. Παράθεμα: Πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2011 | Belbo

  14. η Καραμπέτη ΔΕΝ ΕΠΑΙΖΕ στον Οιδιποδα, αλλα στην Ιφιγένεια φετος.
    Εκτός αυτού στον Οιδίποδα παιζουν αποκλειστικα ΑΝΤΡΕΣ, αρα ουτε το όνομα μπερδέψατε……Ελεο; γραφετε και κριτικη

  15. χμ, μιλαγα για την φετινη παρασταση, 2012, συγνωμη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s