Ταινιόραμα 2011

tainiorama2011afisa1.jpg

Πάντα μου άρεσε η ιδέα να μπω σ’ έναν Κινηματογράφο το πρωί και να βγω το βράδυ. Κάτι που είναι αρκετά συνηθισμένο στο εξωτερικό έχουμε τη χαρά να το ζούμε και στη χώρα μας με τα Κινηματογραφικά αφιερώματα που όλο και πολλαπλασιάζονται. Το "Ταινιόραμα" είναι ένα από αυτά και το φετινό πρόγραμμα φαίνεται εξαιρετικό.

1 εισιτήριο, 3 ταινίες, όλο το φεστιβάλ αφιερωμένο στο Γιάννη Μπακογιαννόπουλο για τον οποίο τα λέγαμε πριν μερικές ημέρες, θα πάω!

Ταινιόραμα 2011

ΠΡΩΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΠΕΜΠΤΗ 19 ΜΑΪΟΥ

ΚΟΡΕΑΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Μεθυσμένος με γυναίκες και ζωγραφική (Drunk on Women and Poetry, 120΄, 2002)

Σκηνοθέτης : Κουόν Ταέκ Ιμ

Σε περίοδο πολιτικής και κοινωνικής αναταραχής στην Κορέα του 19ου αιώνα, ένας αυτοδίδακτος ζωγράφος προσπαθεί να επιβιώσει και να δημιουργήσει αυτά που έχει στο μυαλό του. Χρυσός Φοίνικας Σκηνοθεσίας στις Κάννες γι’ αυτή την κορεατική ελεγεία.

Δίψα (Thirst, 133΄, 2009)

Σκηνοθέτης : Τσαν-Γουκ Παρκ

Μετά από ένα αποτυχημένο επιστημονικό πείραμα, ιερέας μετατρέπεται σε βαμπίρ και εγκαταλείπει την ασκητική του ζωή. Αιματηρό θρίλερ στα όρια από τον αιρετικό Κορεάτη σκηνοθέτη Τσαν-Γουκ Παρκ. Βραβείο Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών.

Το κορίτσι με το αγγελικό πρόσωπο (Samaritan girl, 95΄, 2004)

Σκηνοθέτης : Κιμ Κι-Ντουκ

Μια νεαρή πόρνη που προσπαθεί να ζήσει ενώ ο καλύτερος της φίλος τη φροντίζει και της οργανώνει τα ραντεβού της, ερωτεύεται παράφορα έναν από τους πελάτες της. Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας στη Μπερλινάλε για τον πλέον ανατρεπτικό σκηνοθέτη της Ασίας.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20 ΜΑΪΟΥ

ΤΡΕΙΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ

Κλέψας του κλέψαντος (I soliti ignoti, 106΄, 1958)

Σκηνοθεσία : Μάριο Μονιτσέλι

Μια ετερόκλητη ομάδα μικροαπατεώνων προσπαθεί να ληστέψει το τοπικό ενεχυροδανειστήριο. Αθάνατη ιταλική φάρσα που έφτασε μέχρι το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Με τους Βιτόριο Γκάσμαν και Κλαούντια Καρντινάλε.

Μερικοί το προτιμούν καυτό (Some like it hot, 120΄, 1959)

Σκηνοθέτης : Μπίλι Γουάϊλντερ

Καθώς δυο μουσικοί προσπαθούν να ξεφύγουν από επίθεση που δέχονται, μεταμφιέζονται σε γυναίκες και γίνονται μέλη γυναικείας μπάντας που ξεκινά περιοδεία. Απολαυστική αμερικανική κωμωδία με τους Μέριλιν Μονρόε, Τζακ Λέμον και Τόνι Κέρτις. Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας, Ανδρικής και Γυναικείας ερμηνείας, καθώς και Όσκαρ κουστουμιών.

Φρανκενστάϊν Τζούνιορ (Young Frankenstain, 106΄, 1974)

Σκηνοθέτης : Μελ Μπρουκς

Ο εγγονός του Δρ. Φρανκενστάϊν κληρονομεί το κάστρο του παππού του και επαναλαμβάνει τα πειράματά του. Παρωδία σε σκηνοθεσία του Μελ Μπρουκς, όπου το μαύρο χιούμορ είναι διάχυτο. Υποψήφιο για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα.

ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΜΑΪΟΥ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

Μπέκετ (Beket, 148΄, 1964)

Σκηνοθέτης : Πήτερ Γκρενβίλ

Στην Αγγλία του 12ου αιώνα, ο Βασιλιάς δέχεται την αγάπη και τη φροντίδα του καλύτερου του φίλου αναφορικά με την εξουσία που έχει στα χέρια του. Με τους Πήτερ Ο’ Τουλ και Ρίτσαρντ Μπάρτον. Όσκαρ σεναρίου και Χρυσές Σφαίρες καλύτερης ταινίας και ανδρικής ερμηνείας.

Λολίτα (Lolita, 152΄, 1962)

Σκηνοθέτης : Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ένας μεσήλικας καθηγητής πανεπιστημίου ξεμυαλίζεται με 14χρονο νυμφίδιο. Το κλασικό προκλητικό μυθιστόρημα του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, όπως μεταφέρθηκε από τον μεγάλο σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Με την εξαιρετική ερμηνεία του Τζέιμς Μέισον. Υποψήφια ταινία για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα.

Λεωφορείο ο πόθος (A streetcar named desire, 122΄, 1951)

Σκηνοθέτης : Ελία Καζάν

Γοητευτική, όμορφη γυναίκα, κάπως τρελαμένη, μετακομίζει με τη νεαρή αδελφή της στη Νέα Ορλεάνη, βασανίζεται όμως από τον μπρουτάλ γαμπρό της ενώ η πραγματικότητα καταρρέει γύρω της. Τέσσερα Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα για αυτή την εξαίσια μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού του Τένεσι Ουίλλιαμς. Με τους Μάρλον Μπράντο και Βίβιαν Λι.

ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΜΑΪΟΥ

ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Καταραμένη σχέση (Total eclipse, 111΄, 1995)

Σκηνοθέτης : Ανιέσκα Χόλαντ

Η αυτοκαταστροφική σχέση του νεαρού Γάλλου ποιητή Αρθούρου Ρεμπώ με τον μέντορα του Πωλ Βερλαίν, πίσω στον 19ο αιώνα. Πρωταγωνιστεί ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο στην αρχή της οσκαρικής καριέρας του. Σε σενάριο του πολυβραβευμένου Κρίστοφερ Χάμπτον («Επικίνδυνες σχέσεις», «Εξιλέωση»).

Η ταραγμένη ζωή του Όσκαρ Γουάϊλντ (Wilde, 110΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Μπράιαν Γκίλμπερτ

Η ζωή της μεγαλοφυΐας του Όσκαρ Γουάιλντ, ποιητή, θεατρικού συγγραφέα, και εν γένει σημαντικού ανθρώπου των γραμμάτων, του οποίου η κρυφή ομοφυλοφιλία του και ο διαλυμένος γάμος του τον σημάδεψαν καταστροφικά. Υποψήφια ταινία για Χρυσή Σφαίρα, με τους Στέφεν Φράι, Τζουντ Λο, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Γκέμα Τζόουνς, Τομ Γουίλκινσον.

Πόλοκ, ο ασυμβίβαστος (Pollock, 122΄, 2000)

Σκηνοθέτης : Εντ Χάρις

Η ζωή και η καριέρα του Αμερικανού ζωγράφου Τζάκσον Πόλοκ. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του ηθοποιού Εντ Χάρις, που λάτρεψε το κοινό. Με την δυναμική ερμηνεία του ίδιου. Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου, επίσης, στην Μαρσία Γκέι-Χάρντεν.

ΔΕΥΤΕΡΑ 23 ΜΑΪΟΥ

ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΚΡΑ

Δεν φιλώ στο στόμα (I Don’t Kiss, 115΄, 1991)

Σκηνοθέτης : Αντρέ Τεσινέ

Νεαρός άνδρας φεύγει από την επαρχιακή πόλη του για να ζήσει το όνειρο του Παρισιού. Εκεί, όμως, ανακαλύπτει πόσο δύσκολη είναι η πραγματικότητα, όπως και οι σχέσεις φυσικά. Χαρακτηριστική, βαθιά ανθρώπινη συναισθηματική ιστορία, με τους Φιλίπ Νουαρέ και Εμανουέλ Μπεάρ.

Matador (Matador, 110΄, 1986)

Σκηνοθέτης : Πέδρο Αλμοδόβαρ

Πρώην ταυρομάχος και γυναίκα δικηγόρος μπλέκονται σε παρανοϊκές καταστάσεις λόγω και των ενδόμυχων ψυχολογικών τους. Από τις μαύρες κωμωδίες του Αλμοδόβαρ που λάτρεψαν οι σινεφίλ των ‘80s. Με τον Αντόνιο Μπαντέρας.

Battle in heaven (Battle in heaven, 98΄, 2005)

Σκηνοθέτης : Κάρλος Ρεϊγάδας

Άντρας της εργατικής τάξης, με τη γυναίκα του, απαγάγουν μωρό με σκοπό τα λύτρα. Τα πράγματα, όμως, παίρνουν μια άλλη τροπή όταν το μωρό πεθαίνει. Η ταινία που άρεσε στις Κάννες, από τον Μεξικανό Κάρλος Ρεϊγάδας. Υποψήφια για το Χρυσό Φοίνικα.

ΤΡΙΤΗ 24 ΜΑΪΟΥ

Η ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

Μόνος εναντίον όλων (I stand alone, 93΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Γκασπάρ Νοέ

Μια καινούρια ζωή θέλει να ξεκινήσει ο Χασάπης, μετά την έξοδο του από τη φυλακή, όπου μπήκε γιατί έδειρε άγρια έναν αρρωστημένο τύπο. Σινεμά στα όρια, αυτή η σκληρή ταινία του μετρ του είδους Γκασπάρ Νοέ.

Ο αταίριαστος (Rumble fish, 94΄, 1983)

Σκηνοθέτης : Φράνσις Φορντ Κόπολα

Ο Ράστι Τζέιμς είναι ένας αλητάκος των δρόμων, που προσπαθεί να ανταποκριθεί στη φήμη του θρυλικού αδελφού του και της συμμορίας του. Αυτή η «βρώμικη» ταινία του Κόπολα έκανε αίσθηση. Με τους Ματ Ντίλον, Μίκι Ρουρκ, Ντένις Χόπερ, Νίκολας Κέιτς, Ντάιαν Λέιν.

Βόιτσεκ (Woyzeck, 74΄, 1979)

Σκηνοθέτης : Βέρνερ Χέρτσογκ

Ο Φραντς Βόϊτσεκ είναι ένας μόνος, αβοήθητος στρατιώτης, ανίκανος να σταθεί στην κοινωνία στην οποία ζει, όπου τα χτυπήματα που δέχεται δεν μπορεί να τ’ αντιμετωπίσει, να τα ελέγξει. Εξαιρετική μεταφορά του θεατρικού του Μπύκνερ. Με τον Κλάους Κίνσκι.

ΤΕΤΑΡΤΗ 25 ΜΑΪΟΥ

Η ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΠΛΕΚΕΙ ΜΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ

Ερωτευμένοι έως την αιωνιότητα (Lulu on the bridge, 103΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Πωλ Ώστερ

Η ζωή ενός σαξοφωνίστα της τζαζ αλλάζει μετά από τυχαίο πυροβολισμό που δέχεται. Από τον δημιουργό του «Καπνού». Με τους Χάρβεϊ Καϊτέλ και Μίρα Σορβίνο.

Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ (Last Year at Marienbad, 94΄, 1961)

Σκηνοθέτης : Αλέν Ρενέ

Σε έναν πύργο εκτυλίσσεται η διφορούμενη ερωτική ιστορία ενός άντρα και μιας γυναίκας, που μπορεί και να είχαν συναντηθεί τον προηγούμενο χρόνο στο Μαρίενμπαντ. Η σπουδαία σουρεαλιστική ταινία του Ρενέ κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία και υποψηφιότητα Όσκαρ για το σενάριο του Ρομπ-Γκριγιέ. Με την Ντελφίν Σεϊρίνγκ.

Ερωτική αναπαράσταση (Reconstruction, 91΄, 2003)

Σκηνοθέτης : Κρίστοφερ Μπόε

Νεαρός άνδρας παρασύρεται σε έναν παραληρηματικό έρωτα με μια πανέμορφη γυναίκα, που δεν είχε συναντήσει ποτέ, από το πουθενά, από εκεί που δεν το περίμενε. Από τις καλύτερες σύγχρονες ερωτικές ταινίες, ατμοσφαιρική, μελωδική, αισθησιακή. Δυο βραβεία στο Φεστιβάλ των Καννών.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΠΕΜΠΤΗ 26 ΜΑΪΟΥ

ΠΑΡΑΝΟΪΚΗ ΒΡΑΔΙΑ

Μια γυναίκα δαιμονισμένη (Possesssion, 127΄, 1981)

Σκηνοθέτης : Αντρέι Ζουλάφσκι

Νεαρή γυναίκα εγκαταλείπει το σπίτι της για αδιευκρίνιστο λόγο. Τότε ο άντρας της αποφασίζει να την ακολουθήσει για να μάθει την αλήθεια. Τις παράξενες συμπεριφορές που διαπιστώνει τον προβληματίζουν. Ερωτικό θρίλερ από τον μεγάλο Πολωνό σκηνοθέτη Αντρέι Ζουλάφσκι. Με την εξαιρετική, βραβευμένη στις Κάννες ερμηνεία της Ιζαμπέλ Ατζανί.

Keane (Keane, 100΄, 2004)

Σκηνοθέτης : Λοτζ Κέριγκαν

Άντρας κοντά στα 30 βρίσκεται στα όρια της σχιζοφρένειας μετά την απώλεια της κόρης του στη Νέα Υόρκη. Δράμα μυστηρίου με τις πολύ δυνατές ερμηνείες των Ντάμιαν Λιούις και Αμπιγκέιλ Μπρέσλιν.

Μετά τα μεσάνυχτα (Don’t look now, 110΄, 1973)

Σκηνοθέτης : Νίκολας Ρεγκ

Ο Τζον και η Λάουρα Μπάξτερ ζουν στη Βενετία όπου γνωρίζουν δυο ηλικιωμένες αδερφές. Η μια εξ αυτών επιμένει ότι μπορεί και συναντά το πνεύμα της κόρης των Μπάξτερ, που πρόσφατα πέθανε. Από τα καλύτερα θρίλερ του κινηματογράφου, με υποβλητική φωτογραφία και ανατριχιαστική μουσική. Στις ερμηνείες οι Ντόναλντ Σάδερλαντ και Τζούλι Κρίστι.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 ΜΑΪΟΥ

ROAD ΕΚΔΟΧΕΣ

Η γεύση του κερασιού (Taste of Cherry, 95΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Αμπάς Κιαροστάμι

Ο κύριος Μπαντί είναι ένας μεσήλικας που σχεδιάζει ν’ αυτοκτονήσει και ψάχνει απεγνωσμένα να βρει κάποιον να τον βοηθήσει. Αυτός ο πολύ σημαντικός Ιρανός σκηνοθέτης, ο Αμπάς Κιαροστάμι, ξεπερνώντας τις όποιες απαγορεύσεις στην πατρίδα του, κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα με αυτό το αριστούργημα.

Γουέντι και Λούσι (Wendy and Lucy, 80΄, 2008)

Σκηνοθέτης : Κέλι Ράιχαρντ

Μια νεαρή γυναίκα έχει πάρει τους δρόμους προκειμένου να βρει μια καλοκαιρινή δουλειά για να βγάλει λεφτά. Τα πράγματα όμως δεν πάνε καλά, όταν και το αμάξι της χαλάει και ο αγαπημένος της σκύλος χάνεται. Από τις καλύτερες ανεξάρτητες αμερικανικές ταινίες της χρονιάς. Πρωταγωνιστεί η Μισέλ Ουίλλιαμς.

Ο καουμπόι του μεσονυχτίου (Midnight cowboy, 113΄, 1969)

Σκηνοθέτης : Τζον Σλέσινγκερ

Ένας αρρενωπός άντρας από την επαρχία, που εκδίδεται, και ο ασθενικός φίλος του προσπαθούν να επιβιώσουν στους δύσκολους νυχτερινούς δρόμους της Νέας Υόρκης. Αυτό το εντυπωσιακό αστικό γουέστερν του Τζον Σλέσινγκερ κέρδισε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου, καθώς και Χρυσή Σφαίρα και βραβεία στη Μπερλινάλε.

ΣΑΒΒΑΤΟ 28 ΜΑΪΟΥ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΤΣΕΧΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Έρωτας στο Zelary (Zelary, 150΄, 2003)

Σκηνοθέτης : Οντρέι Τρόγιαν

Μια νοσοκόμα και ο χειρούργος εραστής της είναι μέλη της τσεχοσλοβάκικης αντίστασης στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν ανακαλύπτονται από τους Ναζί, η νοσοκόμα αποφασίζει να κρυφτεί. Ένας ασθενής της που ζει σε ορεινό χωριό προσφέρεται να τη βοηθήσει. Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

Κάθε ψέμα κρύβει μια αλήθεια (Kawasaki’s rose, 100΄, 2009)

Σκηνοθέτης : Γιαν Χρέμπεκ

Ο διακεκριμένος ψυχίατρος Πάβελ Γιόσεκ πρόκειται να τιμηθεί με το «Memory of the Nation» από την κυβέρνηση της Τσεχίας. Δεν είναι όμως και τόσο ηθικά άμεμπτος μια και στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τις κομμουνιστικές μυστικές υπηρεσίες. Δυο βραβεία στη Μπερλινάλε του 2010.

Υπηρέτησα το Βασιλιά της Αγγλίας (Iservedthe king of England, 120΄, 2006)

Σκηνοθέτης : Γίρι Μένζελ

Ο Jan είναι ένας πολύ ιδιαίτερος άνθρωπος που έζησε την πρόσφατη ιστορία της Τσεχοσλοβακίας με τον δικό του τρόπο. Το μεγάλο του λάθος όμως ήταν η απαθής «συνεργασία» του με τους Ναζί εξαιτίας μιας γυναίκας. Από τις μεγάλες επιτυχίες του τσέχικου κινηματογράφου, που κέρδισε βραβείο στη Μπερλινάλε.

ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΜΑΪΟΥ

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΝΟΜΩΣΙΕΣ

Θεώρημα (Teorema, 105΄, 1968)

Σκηνοθέτης : Πιερ Πάολο Παζολίνι

Ένας παράξενος άντρας επισκέπτεται μια πλούσια οικογένεια. Αποπλανεί τη μητέρα, την κόρη, τη μητέρα, το γιο, και εντέλει τον πατέρα. Με την ξαφνική φυγή του κανείς δε μπορεί να συνεχίσει να ζει όπως πριν. Από τις πλέον δημοφιλείς ταινίες του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας για τη Λάουρα Μπέτι. Πρωταγωνιστεί η Σιλβάνα Μανγκάνο.

Η κόρη του στρατιώτη δεν κλαίει ποτέ (A Soldier’s Daughter Never Cries, 127΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Τζέιμς Άϊβορι

Ο Μπιλ είναι ήρωας πολέμου και, τώρα, πετυχημένος συγγραφέας που ζει με την οικογένεια του στη Γαλλία. Το έχει ρίξει όμως στο πιοτό και πλέον έχει προβλήματα υγείας. Ενώ και οι εξελίξεις στην οικογένεια του δημιουργούν εντάσεις. Με τους Κρις Κριστόφερσον, Μπάρμπαρα Χέρσλεϊ, Τζέιν Μπίρκιν.

TheKing(TheKing, 105΄, 2005)

Σκηνοθέτης: Τζέιμς Μαρς

Ένας νεαρός άντρας, που μπλέκεται συνέχεια, μόλις απολύεται από το Ναυτικό πηγαίνει στο Τέξας για να ψάξει τον πατέρα του, που δεν τον έχει γνωρίσει ποτέ. Σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με Όσκαρ Τζέιμς Μαρς. Με τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 30 ΜΑΪΟΥ

ΟΤΑΝ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΔΙΝΕΙ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ

Ο ποταμός του έρωτα (Suzhou River, 83΄, 2000)

Σκηνοθέτης : Λου Γε

Ο ποταμός Σούζου που διατρέχει τη Σανγκάη, μπορεί να αποτελεί εστία βρωμιάς, χάους και φτώχειας, είναι όμως και ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων, εραστών, των ιστοριών, μυστικών και ψεμάτων τους. Διάφορες ιστορίες μπλέκονται σε αυτό το υπαρξιακό δράμα, που κέρδισε τον Χρυσό Τίγρη στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ.

Τελευταίος έρωτας (Chinese box, 99΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Γουέιν Γουάνγκ

Ο έρωτας ενός Εγγλέζου φωτορεπόρτερ, που πάσχει από λευχαιμία, με μια πανέμορφη Κινέζα, στη Σανγκάη της μετάβασης της από το αγγλικό στο κινεζικό κράτος. Με τον βραβευμένο με Όσκαρ Τζέρεμι Άϊρονς και τη μούσα των Καρ Βάι και Ζανγκ Γιμού, Γκονγκ Λι.

Η γυναίκα της διπλανής πόρτας (The Woman Next Door, 106΄, 1981)

Σκηνοθέτης : Φρανσουά Τρυφώ

Ο Μπερνάρ, που αγαπάει τη γυναίκα και το γιο του, ταράζεται όταν εμφανίζεται ως γειτόνισσα του η γυναίκα που ερωτεύτηκε όσο καμία στα νιάτα του. Ο κρυφός έρωτας της Ματθίλδης και του Μπερνάρ αποκαλύπτεται, γίνεται τραγικός και εντέλει οδυνηρός. Ατμοσφαιρικό ερωτικό θρίλερ με τους Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Φανί Αρντάν.

ΤΡΙΤΗ 31 ΜΑΪΟΥ

ΥΠΑΡΞΙΑΚΑ ΔΡΑΜΑΤΑ

Ο πορτοφολάς (Pickpocket, 75΄, 1959)

Σκηνοθέτης : Ρομπέρ Μπρεσόν

Μετά την αποφυλάκιση του και το θάνατο της μητέρας του, ο Μισέλ γίνεται πορτοφολάς για να ζήσει. Μια θαυμάσια κινηματογράφηση του μεταπολεμικού Παρισιού, ένα χαρακτηριστικό δείγμα του σινεμά του δημιουργού, από τον μεγάλο Ρομπέρ Μπρεσόν.

Χαμένες αγάπες (Amores Perros, 154΄, 2000)

Σκηνοθέτης : Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου

Ένα οδυνηρό τροχαίο δυστύχημα συνδέει τρεις ιστορίες, των οποίων οι πρωταγωνιστές στο όνομα της αγάπης παίζουν με την απώλεια, τη λύπη, τη σκληρή πραγματικότητα. Υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και δυο βραβεία στο Φεστιβάλ των Καννών, αυτό το υπαρξιακό δράμα που έκανε ευρύτερα γνωστό τον Μεξικανό Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου.

Κλίματα αγάπης (Climates, 101΄, 2006)

Σκηνοθέτης : Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν

Ένας καθηγητής πανεπιστημίου δεν συμπεριφέρεται και με τον πλέον κομψό τρόπο στη σύζυγο του, που ασχολείται επαγγελματικά με την τηλεόραση. Από τα καλύτερα αριστοτεχνικά δράματα του καλύτερου σύγχρονου Τούρκου σκηνοθέτη Νουρί Τσεϊλάν. Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ των Καννών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 1 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΙΚΕΛΑΝΤΖΕΛΟ ΑΝΤΟΝΙΟΝΙ

Η κραυγή (Il grido, 116΄, 1957)

Ένας άνδρας περιπλανιέται μακριά από την πόλη του, τη γυναικά που αγαπά. Νιώθει κοινωνικά και συναισθηματικά κενός. Βραβείο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο στον μετρ Μικελάντζελο Αντονιόνι. Καταπληκτικές ερμηνείες από τους Στηβ Κόχραν και Αλίντα Βάλι.

Έκλειψη (L’ Eclisse, 126΄, 1962)

Μια νέα όμορφη γυναίκα συναντά έναν πολύ ζωντανό, επίσης νεαρό, άνδρα και τον ερωτεύεται. Όμως, η σχέση τους είναι καταδικασμένη να αποτύχει εξαιτίας της φύσης τους. Βραβείο επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών για την ταινία του Αντονιόνι, όπου πρωταγωνιστούν οι σταρ της εποχής Μόνικα Βίτι και Αλέν Ντελόν.

Νύχτα (La notte, 115΄, 1961)

Η περιπλάνηση στο νυχτερινό Μιλάνο ενός μεγαλοαστικού ζευγαριού που οδεύει προς τον οριστικό χωρισμό. Χρυσή Αρκούδα στη Μπερλινάλε γι’ αυτό το εξαιρετικό υπαρξιακό δράμα. Πρωταγωνιστούν οι Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, Μόνικα Βίτι, Ζαν Μορώ.

ΤΡΙΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΠΕΜΠΤΗ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΣΤΙΓΜΑΤΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

Σεράγεβο σ’ αγαπώ (Grbavica: The Land of My Dreams, 107΄, 2006)

Σκηνοθέτης : Γιασμίλα Σμπάνιτς

Μια γυναίκα με τη 12χρονη κόρη τις προσπαθούν να επιβιώσουν στην αιματοκυλισμένη χώρα τις, μετά το φρικτό πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία. Χρυσή Αρκούδα στο Φεστιβάλ Βερολίνου και διακρίσεις στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, γι’ αυτή τη βαθιά ουμανιστική ταινία από τη Σερβία. Εξαιρετική η ερμηνεία τις Μιριάνα Καράνοβιτς.

Οι τελευταίες μέρες τις Σόφι Σολ (Sophie Scholl, 120΄, 2005)

Σκηνοθέτης : Μαρκ Ρόδεμουντ

Οι τελευταίες μέρες τις νεαρής φοιτήριας Σόφι Σολ, που συνελήφθη από τις Ναζί στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, γιατί μοίραζε αντιστασιακά φυλλάδια. Μια δυνατή αντιπολεμική ταινία που συγκίνησε, έφτασε μέχρι την πεντάδα των Όσκαρ Ξένης Ταινίας, και απέσπασε Αργυρή Αρκούδα Σκηνοθεσίας και Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Μέρες θυμού (Flame and Citron, 130΄, 2008)

Σκηνοθέτης : Όλε Κρίστιαν Μάντσεν

Η δανέζικη αντίσταση κατά των Ναζί στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τις καθοδηγήθηκε από δυο σκληρούς, ταγμένους στο καθήκον φίλους, οι οποίοι και έκαναν μεγάλη ζημιά τις στρατιώτες του Χίτλερ. Μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στη Δανία, και από τις καλύτερες στην Ευρώπη τη χρονιά εκείνη.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ

Η σοφία των κροκοδείλων (The wisdom of crocodiles, 98΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Λεόνγκ Πο-Τσιχ

Πετυχημένος, ταλαντούχος, όμορφος άντρας-βαμπίρ ψάχνει στο Λονδίνο την τέλεια γυναίκα για να τον «σώσει». Το μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ των Βρυξελλών πήρε αυτή η ταινία μυστηρίου, με πρωταγωνιστή τον υποψήφιο για Όσκαρ Τζουντ Λο.

Στη ράχη του διαβόλου (The devil’s backbone, 106΄, 2001)

Σκηνοθέτης : Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο

Στην Ισπανία του 1939, στο τέλος του αιματηρού εμφυλίου, ο 10χρονος Κάρλος μένει ορφανός και μπαίνει σε ίδρυμα, στο οποίο δε νιώθει άνετα με το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω του. Λίγα χρόνια πριν τη μεγάλη του επιτυχία με τον «Λαβύρινθο του Πάνα», ο Ντελ Τόρο τρόμαξε τον κόσμο με αυτό το πολυβραβευμένο θρίλερ.

Το μωρό τους Ροζμαρί (Rosemary’s baby, 136΄, 1968)

Σκηνοθέτης : Ρόμαν Πολάνσκι

Νεαρό ζευγάρι μετακομίζει σε καινούριο διαμέρισμα. Περιβάλλεται, τους, από πολύ ιδιαίτερους, περίεργους γείτονες. Όταν η γυναίκα μένει μυστηριωδώς έγκυος, αρχίζει η παράνοια. Ένα από τα καλύτερα θρίλερ του παγκόσμιου κινηματογράφου, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ρόμαν Πολάνσκι. Με τους Μία Φάροου, Τζον Κασσαβέτης και Ρουθ Γκόρντον, ο οποία και κέρδισε Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα ερμηνείας.

ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΒΡΑΔΙΑ ΜΑΪΚ ΛΙ

Η παράσταση μιας ζωής (Topsy-Turvy, 160΄, 1999)

Μετά την αυστηρή κριτική που δέχτηκε το τελευταίο θεατρικό των Γκίλμπερτ και Σάλιβαν, η δημιουργική ομάδα τους παρόλο που ήταν έτοιμη να διαλυθεί εμπνεύστηκε εντέλει και έγραψε το αριστούργημα «The Mikado». Δυο Όσκαρ, BAFTA, και τουλάχιστον δέκα βραβεία γι’ αυτή την εικαστικά εντυπωσιακή ταινία του Μάικ Λι.

Μυστικά και ψέματα (Secrets and lies, 142΄, 1996)

Πετυχημένη μαύρη γυναίκα ανακαλύπτει μετά από χρόνια τη μητέρα της, μια λευκή γυναίκα χαμηλής τάξης. Εκείνη όμως την αρνείται. Οι συγκινήσεις δίνουν και παίρνου ενώ τα μυστικά της καθεμιάς βγαίνουν στην επιφάνεια. Χρυσός Φοίνικας στο Φεστιβάλ των Καννών και ακόμη δυο βραβεία, Χρυσή Σφαίρα γυναικείας ερμηνείας, και πέντε υποψηφιότητες στα Όσκαρ, γι’ αυτό το αριστούργημα του Εγγλέζου σκηνοθέτη Μάικ Λι.

Κορίτσια καριέρας (Career girls, 87΄, 1997)

Δυο νέες γυναίκες ξανασυναντιούνται από την αποφοίτηση τους στο κολλέγιο, έξι χρόνια πριν. Μια φιλία αναζωπυρώνεται, μια καινούρια ζωή ξεκινάει. Εξαιρετικό το δράμα χαρακτήρων του Μάικ Λι, που τον καθιέρωσε και με τη βούλα στο παγκόσμιο σινεμά.

ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Εφιάλτης στο χιόνι (Class trip, 96΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Κλωντ Μιλέρ

Ένα σχολιαρόπαιδο, ο Νίκολας, ανησυχεί πάντα για το οτιδήποτε. Όταν πηγαίνει μια σχολική εκδρομή, όλα του τα οράματα και οι εφιάλτες βγαίνουν στην επιφάνεια. Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών, σε σκηνοθεσία του έμπειρου σκηνοθέτη Κλωντ Μιλέρ.

Το γλυκό πεπρωμένο (The sweet hereafter, 112΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Ατόμ Εγκογιάν

Η κοινότητα μιας μικρής πόλης προσπαθεί να συνέλθει από τον οδυνηρό θάνατο που βρήκαν πολλά από τα μικρά παιδιά της, έπειτα από το τραγικό δυστύχημα ενός λεωφορείου. Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθεσίας, σεναρίου, και τρία βραβεία στο Φεστιβάλ των Καννών. Με τις αισθαντικές ερμηνείες των Ίαν Χολμ και Σάρα Πόλεϊ.

Μοιραίος χαρακτήρας (Character, 122΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Μάικ βαν Ντίεμ

Ο Τζέικομπ ζει με τη μητέρα του, ενώ με τον πατέρα του δεν έχει καμία επαφή. Ο ίδιος δουλεύει σκληρά για να γίνει πετυχημένος δικηγόρος με κάθε τρόπο και κάθε κόστος. Η μεγάλη επιτυχία του 1997 ήρθε από την Ολλανδία για να κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

ΔΕΥΤΕΡΑ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΑΛΛΟΚΟΤΟΣ ΦΙΛΜΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Το στοιχείο του εγκλήματος (The element of crime, 104΄, 1984)

Σκηνοθέτης : Λαρς Φον Τρίερ

Της αστυνομικός στη ρημαγμένη Ευρώπη ερευνά μια σειρά ύποπτων φόνων, χρησιμοποιώντας αμφισβητούμενες μεθόδους της του της είχε διδάξει ο μέντορας του. Εντυπωσιακή η πρώτη ταινία της ευρωπαϊκής τριλογίας του Λαρς Φον Τρίερ, ο οποίος στα πρώτα του βήματα έδειξε το δυστοπικό κοινωνικό του βλέμμα. Υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ των Καννών.

Τα φτερά της διασημότητας (Wings of fame, 116΄, 1990)

Σκηνοθέτης : Οτακάρ Βοτοτσέκ

Διάσημος κινηματογραφικός ηθοποιός ισχυρίζεται ότι έχει γράψει βιβλίο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, της αληθινός αλλά όχι γνωστός συγγραφέας να τον εκδικηθεί σκοτώνοντας τον. Στη συνέχεια της πεθαίνει και ο της από ατύχημα. Με της Πήτερ Ο’ Τουλ και Κόλιν Φερθ. Δυο βραβεία στο Φεστιβάλ του Αβοριάζ.

Χαμένη λεωφόρος (Lost highway, 134΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Ντέιβιντ Λιντς

Μετά από ένα παράξενο ατύχημα σε πάρτυ, σαξοφωνίστας της τζαζ κατηγορείται για το φόνο της γυναίκας του και μπαίνει στην φυλακή, όπου μεταμορφώνεται της σε νεαρό μηχανικό. Ο παρανοϊκός κόσμος του Ντέιβιντ Λιντς σε όλο του το μεγαλείο, με την σπινταριστή μουσική του Άντζελο Μπανταλαμέντι, και την υπέροχη ερμηνεία της Πατρίτσια Αρκέτ.

ΤΡΙΤΗ 7 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΚΡΟΤΗΤΕΣ

Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα (Salo o le 120 giornate di Sodoma, 116΄, 1975)

Σκηνοθέτης : Πιερ Πάολο Παζολίνι

Στη ναζιστική/φασιστική Βόρεια Ιταλία λίγο πριν τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τέσσερις φασίστες κλείνουν 9 νεαρά αγόρια και κορίτσια σε ένα κάστρο και τα βασανίζουν σωματικά, σεξουαλικά και διανοητικά επί 120 μέρες. Υποβλητική μεν ανατριχιαστική και άρρωστη δε, αυτή η αμφιλεγόμενη και πολυσυζητημένη τελευταία ταινία του αιρετικού καλλιτέχνη Πιερ Πάολο Παζολίνι, μερικούς μήνες πριν την αποτρόπαια δολοφονία του. Ταυτόχρονα αποτελεί και μια αλληγορία, ένα σχόλιο στη φασιστική αντίληψη περί ανθρώπου και κοινωνίας.

Η αυτοκρατορία των αισθήσεων (In the Realm of the Senses, 109΄, 1976)

Σκηνοθέτης : Ναγκίσα Οσίμα

Στην προπολεμική Ιαπωνία, ένας άντρας και μια από τις ερωμένες του ξεκινούν έντονη ερωτική σχέση, όπου σίγα-σιγά η επιθυμία τους εξελίσσεται σε επικίνδυνη εμμονή. Η πορεία της επαφής αυτής τους ξεπερνά, τους διαλύει, τους καταστρέφει τις ζωές. Μεταξύ πορνογραφίας και τέχνης, το σινεμά του Ναγκίσα Οσίμα εξερευνά τις πιο καλά κρυμμένες περιοχές της ερωτικής επιθυμίας. Μια ταινία που προκάλεσε τα χρηστά ήθη της εποχής και απαγορεύτηκε σε πολλές χώρες.

Θηλυκοί μπελάδες (Female trouble, 97΄, 1974)

Σκηνοθέτης : Τζον Γουότερς

Ο πάπας της κακογουστιάς, ο μετρ της κιτς πλευράς του σινεμά, ο Τζον Γουότερς, αφηγείται την ιστορία ενός άτακτου κοριτσιού που την κοπανάει από το σπίτι του, μένει έγκυος ενώ κάνει ωτοστόπ, και καταλήγει μοντέλο σε ζευγάρι παρανοϊκών φωτογράφων, που τη βρίσκουν να φωτογραφίζουν γυναίκες εγκληματίες. Η επαναπροβολή αυτού του καλτ διαμαντιού του Γουότερς είναι όντως το γεγονός του Ταινιοράματος.

ΤΕΤΑΡΤΗ 8 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ

Τραγούδια από τον δεύτερο όροφο (Songs from the second floor, 98΄, 2000)

Σκηνοθέτης : Ρόι Άντερσον

Με όχημα του μια πολύ ιδιαίτερη οικογένεια, ο Ρόι Άντερσον πατάει στα γερά θεμέλια του σουρεαλισμού και εμπνεόμενος από τον Περουβιανό ποιητή Σεζάρ Βαλέχο, μιλάει για την αγάπη, την ερωτική σύγχυση, το μεγαλείο και τις μικρότητες μιας σχέσης, τα ψέματα και την εγκατάλειψη, τη συντροφικότητα και την επιβεβαίωση. Βραβείο στην Επιτροπή των Καννών για τον Σουηδό σκηνοθέτη, που έχει δημιουργήσει το δικό του φανατικό κοινό.

Αντιμέτωποι με την αλήθεια (Aberdeen, 113΄, 2000)

Σκηνοθέτης : Χανς Πέτερ Μόλαντ

Η Κάισα είναι μια Σκοτσέζα πετυχημένη δικηγόρος στο Λονδίνο, που σνιφάρει κόκα και κάνει σεξ με αγνώστους για ένα βράδυ. Μια μέρα της τηλεφωνεί η μητέρα της από το Αμπερντήν και την παρακαλάει να πάει στη Νορβηγία και να «μαζέψει» τον αλκοολικό πατέρα της, που έχει να τη δει χρόνια. Το ταξίδι πατέρα και κόρης προς το Αμπερντήν και την ετοιμοθάνατη μητέρα κρύβει πολλές εκπλήξεις. Αυτό το άκρως ιδιαίτερο οικογενειακό δράμα, όπου έδωσε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας στον Ίαν Χαρτ στο Φεστιβάλ του Καρλόβι Βάρι, φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Νορβηγού Χανς Πέτερ Μόλαντ.

Οικογενειακή γιορτή (Festen, 105΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Τόμας Βίντερμπεργκ

Ο πατέρας-αφέντης γίνεται 60 χρονών. Για το λόγο αυτό αποφασίζει να γιορτάσει τα γενέθλια του σε ένα κάστρο, με όλη την οικογένειά του. Στο τραπέζι, ο καθένας βρίσκει την αφορμή του για να αποκαλύψει, να εξομολογηθεί αλήθειες, ψέματα, τις πιο μύχιες σκέψεις του. Η απαρχή του περίφημου Δόγματος ’95, που πήρε το Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες και ήταν υποψήφια για τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Η ταινία, άλλωστε, που έκανε γνωστό τον Δανό Τόμας Βίντερμπεργκ σε όλο τον κόσμο.

ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΠΕΜΠΤΗ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΟΥ ΕΦΙΑΛΤΗ

Οι αδελφές (Sisters, 93΄, 1973)

Σκηνοθέτης : Μπράιαν Ντε Πάλμα

Στο διαμέρισμα της Ντανιέλ, ενός πανέμορφου μοντέλου, γίνεται ένα αποτρόπαιο, φρικιαστικό έγκλημα, το οποίο μπορεί και να επιβεβαιώσει η γειτόνισσα της και δημοσιογράφος Γκρέις. Κι αφού η αστυνομία δεν πιστεύει ούτε λέξη από την ιστορία του μοντέλου, η Γκρέις αποφασίζει να λύσει το μυστήριο από μόνη της. Γνωστό και σαν «Σιαμαίες» αυτό το ψυχολογικό θρίλερ του Μπράιαν Ντε Πάλμα, είναι η πρώτη του μεγάλη επιτυχία που τον καθιέρωσε αμέσως, ώστε να χαρακτηριστεί γνήσιος απόγονος του Χίτσκοκ.

Όλα για την αγάπη (It’s all about love, 104΄, 2003)

Σκηνοθέτης : Τόμας Βίντερμπεργκ

Σε ένα νοσηρό, εφιαλτικό κοντινό μέλλον, όπου ο κόσμος βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής, ο Τζων και η Έλενα προσπαθούν να σώσουν το γάμο τους, την αγάπη τους την ίδια, και να μη χωρίσουν μια και όλα είναι μάταια γύρω τους. Ατμοσφαιρική, λυρική, ποιητική η αγγλόφωνη παραγωγή του Δανού σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ, στην οποία σε κερδίζουν τόσο οι υπέροχες ερμηνείες των Χόακιν Φοίνιξ, Κλερ Ντέινς και Σων Πεν, όσο και η αισθαντική μουσική του Ζμπίγκνιου Πράισνερ (συνθέτη των ταινιών του Κισλόφσκι).

Διάφανο δέρμα (The reflecting sky, 96΄, 1990)

Σκηνοθέτης : Φίλιπ Ρίντλεϊ

Στην επαρχιώτικη, αγροτική Αμερική της δεκαετίας του 1950, μια παράξενη οικογένεια παραπαίει σε μια κοινωνία που νοσεί. Ο πατέρας κατηγορείται για παρενόχληση, η μητέρα βρίσκεται στα όρια της τρέλας, ο μεγάλος αδελφός γυρίζει από τον πόλεμο και προσπαθεί να επανέλθει στην κανονική ζωή, ενώ ο μικρός γιος βιώνει με περίεργο τρόπο την όλη κατάσταση. Το πλέον ελπιδοφόρο ντεμπούτο του ταλαντούχου εικαστικού Φίλιπ Ρίντλεϊ, όπως και η ερμηνευτική αποκάλυψη του Βίγκο Μόρτενσεν. Σάρωσε τα βραβεία στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο αυτό το μαγευτικό μεν ανατριχιαστικό δε θρίλερ τρόμου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ

Επισκέπτης του χειμώνα (The winter guest, 108΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Άλαν Ρίκμαν

Μια μεσήλικη γυναίκα, που έμεινε προσφάτως χήρα, αποφασίζει να μετακομίσει με το γιο της από τη Σκωτία στην Αυστραλία, όταν δέχεται την απρόσμενη, ξαφνική επίσκεψη της μητέρας της. Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ της Βενετίας πήρε στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ο διάσημος Βρετανός ηθοποιός Άλαν Ρίκμαν. Μια ταινία για την απώλεια, τον θάνατο, την αγάπη.

Ο άνθρωπος του Βερολίνου (The man between, 100΄, 1953)

Σκηνοθέτης : Κάρολ Ρηντ

Ο Ίβο Κερν, που στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου συμμετείχε στις ναζιστικές θηριωδίες, τώρα πουλάει τις γνώσεις και τις εμπειρίες του στους Γερμανούς κομμουνιστές. Την ίδια στιγμή του έχουν αναθέσει να απαγάγει Δυτικογερμανούς για λογαριασμό τους. Κλασικό βρετανικό θρίλερ, που κινείται στα όρια του νουάρ, σε σκηνοθεσία Κάρολ Ρηντ («Ο τρίτος άνθρωπος»), με τις εξαιρετικές ερμηνείες των Τζέιμς Μέισον και Κλερ Μπλουμ.

Ο απόκληρος (Bartleby, 78΄, 1972)

Σκηνοθέτης : Άντονι Φρήντμαν

Νεαρός υπάλληλος λογιστικού γραφείου κλείνεται σιγά-σιγά στον κόσμο του, απομονώνεται στον εαυτό του, μια και δεν μπορεί να προσαρμοστεί στο σύγχρονο τρόπο ζωής και να αντιμετωπίσει τις νέου τύπου κοινωνικές επαφές. Βασισμένη σε βιβλίο του Χέρμαν Μελβίλ είναι αυτή η βαθιά υπαρξιακή ταινία του Άντονι Φρήντμαν, που διαθέτει την πλέον ολοκληρωμένη ερμηνεία του Πολ Σκόφιλντ.

ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές (When Father Was Away on Business, 136΄, 1985)

Σκηνοθέτης : Εμίρ Κουστουρίτσα

Στα χρόνια που ο Τίτο και η μαμά Σοβιετική Ένωση δεν είχαν και τις καλύτερες σχέσεις, ο Μέσα συλλαμβάνεται από το καθεστώς εξαιτίας μιας «απροσεξίας» του στην εφημερίδα. Ο γιος του, όμως, ο Μάλικ εξακολουθεί να πιστεύει την ιστορία της μητέρας του ό,τι ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές. Χρυσός Φοίνικας και Βραβείο FIPRESCI στις Κάννες, υποψήφια για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξένης Ταινίας, για την –όλο μαύρο χιούμορ- ιστορία που καθιέρωσε τον Σέρβο Εμίρ Κουστουρίτσα, Έξοχες οι ερμηνείες τόσο του Μίκι Μανόλοβιτς όσο και της Μιριάνα Καράνοβιτς.

Ψεύτης ήλιος (Burnt by the Sun, 135΄, 1994)

Σκηνοθέτης : Νικίτα Μιχάλκοφ

Στη Ρωσία του 1936, ο ήρωας της επανάστασης Συνταγματάρχης Κοτόφ περνάει ειδυλλιακά το καλοκαίρι του με την οικογένειά του. Τα πράγματα αλλάζουν όταν καταφτάνει ο ξάδερφος Ντμίτρι από τη Μόσχα, ο οποίος και γοητεύει τις γυναίκες της οικογένειας με τα παιχνίδια και τα καμώματά του. Ο Συνταγματάρχης, όμως, καταλαβαίνει ότι αυτός ο ερχομός είναι το «κάλεσμα» του Στάλιν για την άμεση εξόντωση του. Καθηλωτική, συγκινητική αυτή η ιστορία αποδόμησης συμβόλων και κομμουνιστικών ηρώων από τον Νικίτα Μιχάλκοφ. Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και δυο βραβεία στις Κάννες.

Europa (Europa, 112΄, 1991)

Σκηνοθέτης : Λαρς Φον Τρίερ

Με το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας Αμερικανός γερμανικής καταγωγής δέχεται να εργαστεί στις σιδηροδρομικές γραμμές της διχοτομημένης Γερμανίας. Και ενώ κάνει τα πάντα για να παραμείνει ουδέτερος στην πολύ ιδιαίτερη κατάσταση που επικρατεί, αντιλαμβάνεται γρήγορα τη δυσκολία αυτής της στάσης του. Η ευρωπαϊκή τριλογία του Λαρς Φον Τρίερ ολοκληρώνεται με το πλέον πεσιμιστικό, σκοτεινό, δύστροπο σχόλιο του. Στο τελματωμένο σύμπαν που εισάγει τους ήρωες του ο Τρίερ, τα πάντα επιτρέπονται. Τρία βραβεία στις Κάννες της χρονιάς εκείνης.

ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΟΥ

Ο τέλειος κύκλος (The Perfect Circle, 113΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Αντεμίρ Κένοβιτς

Της αλκοολικός Βόσνιος ποιητής στέλνει τη γυναίκα και την κόρη του μακριά από το Σεράγεβο και της εμφυλιακές ασχήμιες του. Ωστόσο, της παραμένει στην πόλη κυρίως από τη στιγμή που γίνεται φίλος με δυο ορφανά αδέρφια, τα οποία ξέφυγαν από τη σφαγή που έγινε στο χωριό της, και έχουν φτάσει στο Σεράγεβο για να καταφέρουν να επιζήσουν. Βραβείο της Κάννες γι’ αυτό το ευθύβολο, βαθιά ανθρώπινο, αντιπολεμικό σχόλιο του Αντεμίρ Κένοβιτς.

Το χρώμα του παραδείσου (TheColorof Paradise, 90΄, 1999)

Σκηνοθέτης : Ματζίντ Ματζιντί

Τη δύσκολη σχέση της πατέρα που θέλει να ξαναπαντρευτεί, και του τυφλού γιου του που ζει σε ένα ινστιτούτο, περιγράφει ο Ματζίντ Ματζιντί, της εκ των κορυφαίων σύγχρονων Ιρανών σκηνοθετών. Για νατουραλιστικό δράμα πρόκειται, που εξετάζει της διαθέσεις αφενός της μικρού παιδιού για ζωή μέσα στη φύση, και αφετέρου της πατέρα που θέλει να ξαναφτιάξει τη ζωή του μακριά από κάθε είδους «προβλήματα». Βραβείο στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ.

Ένας άνθρωπος δίχως πεπρωμένο (Fateless, 140΄, 2005)

Σκηνοθέτης : Λάγιος Κολτάϊ

Η ζωή του 14χρονου Γκιόργκι διαλύεται όταν, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τον στέλνουν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης μια και είναι Εβραίος. Τότε καταλαβαίνει για τα καλά το άσχημο, κακό πρόσωπο της ζωής. Υποψήφιος για Χρυσή Αρκούδα ήταν ο Ούγγρος Λάγιος Κολτάι στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, που βασίστηκε στο σπαρακτικό μυθιστόρημα του Ιμρέ Κερτέζ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η ιστορία της Σου (Sue, 123΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Αμόζ Κόλεκ

Άνεργη κοπέλα ψάχνει να βρει καινούρια δουλειά αλλά και τη φιλία και τη συντροφικότητα μέσα από μια ουσιαστική ανθρώπινη επαφή. Η σχέση που ξεκινάει με έναν άνδρα, τον οποίο γνωρίζει σε εστιατόριο, την οδηγεί στην Ινδία και σε καταστάσεις εκεί που βιώνει για πρώτη φορά. Η πρώτη ταινία της γυναικείας τριλογίας του πολύ σημαντικού Ισραηλινού σκηνοθέτη Αμόζ Κόλεκ είναι αυτή η αμερικανική παραγωγή, που κέρδισε τα βραβεία FIPRESCI και της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Simplemen (Simple men, 105΄, 1992)

Σκηνοθέτης : Χαλ Χάρτλεϊ

Ο ένας αδελφός, ο Μπιλ, ασχολείται συνεχώς με τις γυναίκες, τις φλερτάρει, προσπαθεί να τις γοητεύσει. Ο άλλος αδελφός, ο Ντένις, ψάχνει να βρει τον χαμένο από καιρό πατέρα τους, έναν επαναστάτη που κρύβεται εδώ και 20 χρόνια. Και οι δυο ζουν στη Νέα Υόρκη, στο Λονγκ Άιλαντ. Υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα η παραγωγή του Χαλ Χάρτλει, χαρακτηριστικού σκηνοθέτη της –όντως- ανεξάρτητης αμερικανικής κινηματογραφικής σκηνής.

Η τελευταία νύχτα του κόσμου (Lastnight, 95΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Ντον ΜακΚέλαρ

Μια ομάδα ετερόκλητων ανθρώπων με πολύ διαφορετικές ιδέες μεταξύ τους, ενώνονται την τελευταία στιγμή προκειμένου ν’ αντιμετωπίσουν το διαφαινόμενο τέλος του κόσμου, το οποίο –λέγεται- ότι θα έρθει σε έξι ώρες πριν την αλλαγή του αιώνα. Σκηνοθετικό ντεμπούτο του Καναδού ηθοποιού Ντον ΜακΚέλαρ, που κέρδισε το Βραβείο Νεότητας στο Φεστιβάλ των Καννών, καθώς και βραβεία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στα Φεστιβάλ του Τορόντο και του Βανκούβερ.

ΤΡΙΤΗ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗ

Φόνος στην ομίχλη (Insomnia, 96΄, 1997)

Σκηνοθέτης : Έρικ Σκιόλντμπεργκ

Δυο ντετέκτιβ μεταβαίνουν σε μικρή επαρχιακή πόλη της Βόρειας Νορβηγίας ώστε να βοηθήσουν την τοπική αστυνομία να εξιχνιάσει τον αποτρόπαιο φόνο ενός νεαρού κοριτσιού. Ένας δεύτερος, όμως, φόνος ανατρέπει τα πάντα. Από τα πλέον χαρακτηριστικά σύγχρονα νουάρ του σκανδιναβικού κινηματογράφου, σε σκηνοθεσία του Έρικ Σκιόλντμπεργκ, που έγινε αμερικανικό ριμέικ λίγα χρόνια αργότερα από τον Κρίστοφερ Νόλαν, με τους Αλ Πατσίνο και Ρόμπιν Γουίλλιαμς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Εκεί που βρίσκεται η αλήθεια (Where the truth lies, 107΄, 2005)

Σκηνοθέτης : Ατόμ Εγκογιάν

Μια νεαρή δημοσιογράφος γνωστή για τα ολοκληρωμένα προφίλ που «χτίζει» σε δημόσια πρόσωπα, προσπαθεί ν’ ανακαλύψει την αλήθεια που κρύβεται πίσω από ένα καλά κρυμμένο μυστικό (αρκετών χρόνων πίσω) και αφορά τη ζωή και την καριέρα των διάσημων κωμικών Βινς Κόλινς και Λάνι Μόρις. Υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα αυτή η ταινία μυστηρίου του πολυβραβευμένου Ατόμ Εγκογιάν. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο βραβευμένος με Όσκαρ Κόλιν Φερθ και ο βραβευμένος με Χρυσή Σφαίρα Κέβιν Μπέικον.

Velvet goldmine (Velvet goldmine, 124΄, 1998)

Σκηνοθέτης : Τοντ Χέινς

Την παθιασμένη ζωή και την ταραγμένη καριέρα του σταρ της glam rock των ‘70s Μπράϊαν Σλέιντ ερευνά ο Βρετανός δημοσιογράφος Άρθουρ Στιούαρτ για την εφημερίδα του. Ταινία-ύμνος και ταυτόχρονα αποθέωσης του πλέον παρεξηγημένου μουσικού είδους, του glam rock. Γεμάτη μελωδίες και όμορφα κουστούμια, για τα οποία προτάθηκε στα Όσκαρ, αυτή η παραγωγή του Τόντ Χέινς που κατάφερε να έχει τις εξαιρετικές ερμηνείες των Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Τζόναθαν Ράις Μέγιερς, Κρίστιαν Μπέιλ και Τόνι Κολέτ.

ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΙΑΠΩΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Tokyo Story (Tokyo Story, 136΄, 1953)

Σκηνοθέτης : Γιασουχίρο Όζου

Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι επισκέπτεται τα παιδιά και τα εγγόνια του στο Τόκυο. Όμως, ούτε δεκτό γίνεται με ενθουσιασμό ούτε πολύ χρόνο έχουν να του διαθέσουν. Κλασικό αριστούργημα του Γιασουχίρο Όζου, ένα άκρως μινιμαλιστικό, βαθιά ρεαλιστικό, ανθρώπινο δράμα για την απώλεια της επαφής, την αποδόμηση ακόμη και των πιο κοντινών σχέσεων.

Ο θρόνος του αίματος (Throne of Blood, 110΄, 1957)

Σκηνοθέτης : Ακίρα Κουροσάβα

Η καλύτερη μεταφορά του Μακβέθ του Σέξπηρ στον κινηματογράφο, όπου ένας φιλόδοξος και νοσηρός λόρδος, ο οποίος πιέζεται από την πονηρή γυναίκα του, θα κάνει τα πάντα για να γίνει αυτοκράτορας βάσει μιας προφητείας που υπάρχει. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Τοσίρο Μιφούνε, αγαπημένος ηθοποιός του Ακίρα Κουροσάβα, η αριστοτεχνική σκηνοθεσία του οποίου ξεπέρασε τα στενά ιαπωνικά σύνορα και έφτασε μέχρι τη Μόστρα της Βενετίας.

Η αυτοκρατορία του πάθους (Empire of Passion, 105΄, 1978)

Σκηνοθέτης : Ναγκίσα Οσίμα

Η παθιασμένη σχέση ενός νεαρού άνδρα με μια μεγαλύτερη του γυναίκα, τους ωθεί στην απόφαση να σκοτώσουν το σύζυγο της δεύτερης. Η ζήλια και ο έρωτας τους τυφλώνει. Η αρρωστημένη ερωτική ιστορία του Ναγκίσα Οσίμα, του χάρισε το Χρυσό Φοίνικα Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών.

Advertisements

One response to “Ταινιόραμα 2011

  1. Ευκαιρία να θυμηθούμε μερικές εξαιρετικές ταινίες και …υπέροχους καιρούς, όπου είχαμε τον χρόνο να βλέπουμε δύο και τρεις ταινίες μέσα σε μια μέρα!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s