Μικρή αναφορά στο Μιχάλη Κακογιάννη

Από το Δικαιόπολι

kakogiannis_mixalis.jpg

Ελάχιστοι είναι οι Έλληνες σκηνοθέτες, οι οποίοι κατάφεραν να ξεπεράσουν τα στενά όρια της χώρας και να κερδίσουν με το έργο τους την διεθνή καταξίωση. Κορυφαίος, μακράν όλων των υπολοίπων, είναι αναμφίβολα ο Μιχάλης Κακογιάννης. Είχε την ευκαιρία την δεκαετία του ’40 να σπουδάσει υποκριτική τέχνη στο Λονδίνο και αυτή ακριβώς η θεατρική του παιδεία ήταν και το μεγάλο του πλεονέκτημα, όταν ξεκίνησε την κινηματογραφική του προσπάθεια. Ήξερε να επιλέξει και να κατευθύνει τους ηθοποιούς. Συν τοις άλλοις είχε την ευχέρεια να αφηγηθεί μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος και να την μετουσιώσει σε ταινία, η οποία συνδύαζε ποιότητα και εμπορικότητα. Αλλά το βασικότερο ίσως όλων είναι η απόσταση από την ελληνική πραγματικότητα καθώς είχε την δυνατότητα, χωρίς τις τραυματικές εμπειρίες της εμφύλιας διαμάχης, με το βλέμμα ενός αντικειμενικού παρατηρητή να εξετάζει και να αναλύει την νεοελληνική κοινωνία.

Η μεγάλη και ανεκτίμητη προσφορά του, νομίζουμε ότι συνοψίζεται σε τρεις κυρίως ταινίες που γύρισε την δεκαετία του ’50: α) Το «Κυριακάτικο ξύπνημα» επιτέλους μια αισιόδοξη ματιά μετά από τόσα δεινά β) «Το κορίτσι με τα μαύρα» μια σύγχρονη ελληνική τραγωδία γ) «Το τελευταίο Ψέμα» μία προσπάθεια κοινωνικής κριτικής. Οι υπέροχες ταινίες αυτές παρά τις μικρές ατέλειες τους, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου φαίνονται ασήμαντες, (άλλωστε όταν βλέπεις την Έλλη Λαμπέτη να ακτινοβολεί – «baby Anna Maniani» την είχε χαρακτηρίσει τότε στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου η «Daily Mail» – τον Δημήτρη Χορν, τον Γιώργο Παππά και ακούς τις μουσικές του Χατζηδάκη…) εξακολουθούν να αποτελούν σημεία αναφοράς και όσο και να προσπαθήσουμε ελάχιστες μπορούν να συγκριθούν με αυτές (πρόχειρα έρχεται στο νου μια μόνο ταινία «Μια ζωή την έχουμε» του Γ. Τζαβέλλα πάλι με τον Δημήτρη Χορν). Λυπηρό είναι το γεγονός ότι σπάνια προβάλλονται από την τηλεόραση…

Σύνδεσμοι:

(Χορν: Δυστυχισμένος!!)

(Κυριακάτικο Ξύπνημα)

(Το Τελευταίο Ψέμα)

(Το κορίτσι με τα μαύρα)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s