Η Ρεζέρβα

changing-tire-photograph-stanley-kubrick-from-1946-for-look-magazine

Με την ευκαιρία της υιοθέτησης από πολλούς κατασκευαστές της νέας τεχνολογίας ελαστικών που καταργεί τη ρεζέρβα σκέφτηκα να κάνω ένα μικρό αφιέρωμα σε αυτό το τοσο υποτιμημένο αντικείμενο του πορτ μπαγκαζ.

Η ρεζερβα ήταν μια σταθερά σε έναν πολύπλοκο κόσμο. Δεν χρειαζόσουν σενσορα, έξυπνα συστήματα, μετρητή πίεσης νέας τεχνολογίας: αν παθαινες λάστιχο ανοιγες το πορτ μπαγκαζ, την τοποθετουσες και συνεχιζες το ταξίδι σου ανενόχλητος. Και η διαδικασία αυτή είχε τη γοητεία της:

Γιατι η αλλαγή λάστιχου ήταν μια καθαρά αντρική υπόθεση: ήταν η στιγμή που ο άντρας αποδείκνυε έμπρακτα ότι μπορούσε να δίνει λύσεις. Με το γρυλο κάτω από τα πόδια του και σφιγγοντας με δύναμη τα μπουλονια γινόταν για εκείνη τη λίγη ώρα ο κύριος της κατάστασης, ο άνθρωπος που έβγαζε την οικογένεια από το αδιέξοδο, με άπαντες παρόντες (συζυγο, τέκνα, περαστικούς) να παρακολουθούν με κομμενη την ανασα μέχρι που τροπαιοφορος κραδαινοντας το προβληματικό λάστιχο να φωνάξει «έτοιμοι» και όλα να συνεχίσουν σα να μην είχε συμβεί τίποτα.

– Ηταν επίσης ενα δείγμα ανεξαρτησίας: από τα λίγα πράγματα που ο κάθε ένας μπορούσε να κάνει μόνος του επεμβαίνοντας σε ενα εξαιρετικα πολύπλοκο κατασκεύασμα που κατα τα αλλα προκαλούσε σύγχυση.

Μια ευκαιρία για νέες γνωριμίες: πόσες σχέσεις δεν ξεκίνησαν στην άκρη του δρόμου όταν μια ωραία ύπαρξη σε απόγνωση προσπαθούσε να αλλάξει λάστιχο και ένας πρόθυμος κύριος σταματούσε για να βοηθήσει;
Μια πάντα χρήσιμη δικαιολογία: «με έπιασε λάστιχο κι έπρεπε να βάλω τη ρεζερβα».
Ηταν μια στιγμή ισότητας στο δρόμο-σοσιαλισμού στην πράξη: δεν υπήρχε διάφορα ανάμεσα σε ακριβό και φθηνό αυτοκίνητο, από το Φιατακι μέχρι τη Μερσεντες όλοι έπρεπε να ακολουθήσουν την ίδια ακριβώς διαδικασία για να συνεχίσουν το ταξίδι τους.

Αυτή-καθεαυτη η ιδέα της ρεζέρβας περιείχε έντονο το στοιχείο του παραλογισμού (τηρουμένων των αναλογιών ηταν περίπου σα να μη βγαίνει κάποιος απο το σπίτι του χωρίς να έχει μαζί του ένα δεύτερο ζευγάρι παπούτσια) και είμαι πεπεισμένος ότι λειτουργούσε περισσότερο στο ψυχολογικό επίπεδο. Γιατι στο αντρικό υποσυνείδητο η ρεζερβα ήταν μια απόδειξη ότι παρόλη την αμφισβήτηση τελικά ο άντρας είναι απαραίτητος σε μια γυναίκα μιας και υπάρχουν μερικά πράγματα που μόνο αυτός μπορει να κάνει. Αυτό ενισχυοταν και απο την γυναικεία ρήση: «ένας άντρας χρειάζεται για να αλλάζει λάστιχο και γλομπους», που αν και λίγο υποτιμητική, άφηνε κάποιες ελπίδες ότι η απαξίωση του αντρικου φύλου δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί. Με την ίδια έννοια έγινε αργότερα και δείγμα γυναικείας χειραφέτησης («αυτή μπορεί κι αλλάζει λάστιχο μονη της»).

Αλλά ο ρολος της ρεζέρβας δε σταματούσε εκεί: η ρεζερβα χρειαζόταν συνεχή παρακολούθηση («ελεγξες την πίεση στη ρεζερβα;»), ευκαιρία για κουβέντα και ενδυνάμωση της αυτοεκτιμησης («έχω κάνει 400 χιλιόμετρα με αυτή τη ρεζερβα»), πηγή αναμνήσεων («θυμάσαι όταν μας έπιασε λάστιχο και έβαλα τη ρεζερβα μεσα στα χιονια;»), ηταν έκφραση σε σχέση με οτιδήποτε αλλο («πάρε ένα ακόμα μαζί για ρεζερβα»), ανεκδοτο («εχει ρεζερβα δεν εχει γρυλο»), ατάκα στην ερωτική ζωή («τη Μαρία την κρατάω για ρεζερβα»), δίσκος του Σαββοπουλου (που περιέχει το «Μακρύ ζεϊμπέκικο για το Νίκο» διαρκείας 13 λεπτών που εδώ που τα λέμε μόνο με το «Sad eyed lady of the lowlands» του Dylan μπορεί να συγκριθεί σε έμπνευση και διάρκεια), τελος πάντων η ρεζέρβα ήταν πολυ περισσότερα πραγματα, κι αν νομίζετε ότι έτσι απλα μπορείτε να αφαιρέσετε ενα κομμάτι της ζωης μας είστε γελασμένοι.

Γιατι η ρεζέρβα θα παραμείνει κάτω απο το καπο κάθε ιστορικου αυτοκινητου, θα ειναι η πρωτη εμπειρία ενος νέου οδηγού με τα δύσκολα, θα δινει την ευκαιρια να σηκωσουμε τα μανικια και να λερωθουμε και τελος παντων θα υπαρχει πάντα στο μυαλο μας με σκηνές σαν κι αυτη…

Belbo

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s